Jump to content

TransWarp

Kalle

Recommended Posts

Det finns en sak som jag tycker är konstig.

Nämligen att här på den kära databasen står det att med Transwarp ska det ta 0 sek till delta kvadranten från jorden.

Det kan ju inte alls stämma, en gång när voyeger hade en transwarp spole så komm dom "bara" 20.000 ljusår det kan jag ju förstå för att producenterna inte ville ha hem skeppet ricktigt än, men ändå.

Edited by Kalle

Inte riktigt, Warp 10 skulle föra Voyager hem på 0 sekunder (då du är på alla platser i universum samtidigt). Transwarp är bra mycket snabbare än vanlig wap (1-9,999) men inte alls lika fort som warp 10. Transwarp och Slipstream bygger på samma princip (så vitt jag har förstått det) där de skapar ett artificiellt maskhål som gör det möjligt att färdas fortare än vanlig warp

Edited by Omega

Warp 10 är bara möjlig i teorin, eftersom det skulle krävas oändligt med energi för att färdas med den hastigheten (samma gäller ju för ljushastigheten).

Transwarp-drift betyder att man befinner sig i en transwarpdomän, dvs till höger om warp-10 barriären vilket innebär att man undviker energitoppen i själva barriären. Hastigheten följer ett cykliskt mönster, där den går kraftigt upp före barriären, och snabbt sjunker efter den. Finessen är att det är väldigt energisparande att befinna sig en transwarpdomän, och effekten blir att skeppet kan hålla en mycket högre hastighet med samma energitillförsel, och får därvid en långt bättre maxfart.

Ett rymdskepp tar sig inte "över" toppen, utan (tunnlar) genom den.

Edited by Fleetadmiral