Nyhet Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 Herb Solow, dåvarande chef för Desilu Studios och producent för Star Trek: Originalserien, har skrivit en artikel som bland annat har publicerats av brittiska BBC News, där han recenserar Star Trek. Han menar att själva produktionen upplevdes som utan fel och att fotografin, grafiken och ljudeffekterna var briljanta, men han frågar sig samtidigt om detta var "vårt Star Trek". Bland reservationerna finns karaktären Pavel Chekovs stärkta hyperaktivitet som var mer än vad de ursprungligen tänkte sig, nästan som en karikatyr av originalet. Men han anser, liksom de flesta recensenterna runtom världen, att de flesta karaktärerna kändes äkta i förhållande till originalskådespelarnas rolltolkningar. Ett annat undantag från detta var enligt Solow karaktären Hikaru Sulu, då Solow såg att George Takei förmedlade mer charm i sin roll och den unga Sulu blev därför en besvikelse. Den unge Spock, en karaktär som från början "var till 20 % skapad av Gene Roddenberry, 20 % skapad av mig [Herb Solow] och 60 % skapad av Leonard Nimoy", upplevde han inte att Zachary Quintos tolkning gav det djup som Leonard Nimoy förmedlade, ett djup som gav känslan av att Spock hade hela århundraden av vishet. Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 Den unge Spock, en karaktär som från början "var till 20 % skapad av Gene Roddenberry, 20 % skapad av mig [Herb Solow] och 60 % skapad av Leonard Nimoy", upplevde han inte att Zachary Quintos tolkning gav det djup som Leonard Nimoy förmedlade, ett djup som gav känslan av att Spock hade hela århundraden av vishet. Härligt, kan inte hålla med mer hur mycket jag än skulle försöka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 Solow missar ju det faktum att Spock är yngre och inte har samma självkontroll som Spock hade i TOS. Sedan att Nimoy är ärkevulcanen eftersom han passade väldigt bra för rolllen pga egna erfarenheter i barndomen är det väl ingen som motsäger. Angående Chekov så undrar jag verkligen om Solow hade så mycket att göra med honom. Han skriver att Chekov skulle varit som en ädel rysk astronaut. Ändå är han ju comic relief mestadels i serien. Hans ryska accent är ju överdriven och fejk. Yelchins favoritavsnitt i TOS är Who Mourns for Adonis. Det är väl därifrån han har hämtat sin mesta inspiration antar jag. Nu har jag inte sett det avsnittet på länge. w. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 Hur mycket yngre är denna Spock jämfört med den vi lär känna i TOS? Att TOS-Spock skulle haft mindre självkontroll några år innan TOS-händelserna precis som den nya Spock hade i filmen är dock ren spekulation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 (edited) Nej, inte enligt Nimoy. Dessutom hade inte Spock alltid kontroll. Han visar känslor flera gånger under serien. Nu är dessutom tidslinjen ändrad och Spock utsätts för enorm press i filmen. Angående åldern så verkar det som om Kirk och Spock är ungefär jämngamla i filmen. Det antog man ju när uppslagsverken skrevs, eftersom Nimoy och Shatner är det. Men tittar man på Solows uttalande om århundraden av vishet, så verkar det ju som om man aldrig bestämde en ålder för Spock under TOS. Solow kanske anser Spock är flera hundra år gammal. Edited June 4, 2009 by Aike Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 Tror inte han menade det literally, att han skulle vara mycket äldre. Vad jag räknat ut så skiljer det endast 3 år mellan Spock & Kirk, där Spock är den äldre. Givetvis fick Spock spel ibland i serien, som i Amok Time, men i helhet kändes han mycket mer stabil än Quinto's Spock. Läser gärna intervjun med Nimoy om du har en länk till den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted June 4, 2009 Report Share Posted June 4, 2009 Jag har tyvärr ingen länk till just den intervjun. Men Nimoy pratade om att själv numera var lik Spock i TOS, vilket han inte hade varit då och Quinto var mer som han kände sig privat. Nu har de ju fått tolka rollerna och göra de till sina egna, så de blir ju inte helt lika. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts