Gå till innehåll

I dag släpps Star Trek-filmen


Nyhet

Rekommenderade inlägg

Jag ska erkänna att jag inte har beställt filmen än (skjut mig inte, snälla). Detta beror på att vi kanske snart skall köpa en Blu-Ray spelare. Om vi köper en Blu-Ray spelare om 2 månader blir det ju väldigt onödigt eftersom jag kommer bli tvungen (ja, jag är en ST-nörd) att köpa den på Blu-Ray. Så slipper jag att köpa den två gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, jag har faktiskt inte så många ST-serier som kan tänkas komma på Blu-Ray, så det är inte så mycket jag behöver köpa om i sådana fall. Jag är såklart tvungen att köpa dem för att det är bätte med Blu-Ray :P

Jag ska väll också nämna att det kan ingå en projektor i detta och då är det ganska stor skillnad mellan DVD och Blu-Ray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I see... Men för att Bluray ska ta över totalt måste dom väl re-release i princip allt, vare sig det är bättre bild eller inte? Tror nog inte att dom tänker "Äh, den finns på DVD till den ultimata bilden, vi lämnar det där"

Tack för infon dock, har hört samma saker om lite äldre serier, att de inte är filmade med rätt kameror för att man ska kunna göra om det till Bluray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Imdb är både TNG, Voyager och DS9 filmade med 35-millimetersfilm, vilket borde innebära att samtliga serier går att överföra till Blu-ray - om tid, pengar och intresse finns förstås.

Däremot, som mycket riktigt påpekats, kräver det att effekterna också görs om.

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte enligt vad jag läste på ett annat ställe... eftersom det inte känns som att de utnyttjat DVD fullt på mina boxar undrar jag faktiskt... Enligt vad jag läste någonstans så var det bara TOS och TNG som kunde överföras till Blu-Ray och få bättre bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte enligt vad jag läste på ett annat ställe... eftersom det inte känns som att de utnyttjat DVD fullt på mina boxar undrar jag faktiskt... Enligt vad jag läste någonstans så var det bara TOS och TNG som kunde överföras till Blu-Ray och få bättre bild.

Nja, att man inte har Den Bästa Bilden Någonsin™ på den nuvarande DVD-versionen behöver inte betyda att grundmaterialet är dåligt. Förmodligen använde man samma "mellanmaterial" som användes vid tv-utsändningarna när man skulle skapa DVD-skivorna - och då kan det inte bli optimalt.

Som sagt, Imdb uppger att alla tre serierna är filmade med "riktig" film (vilket också verkar stämma om man ser "behind the scenes"-bilder från produktionerna) och då finns all möjlighet att scanna in i högre upplösning och därmed skapa riktigt bra HD-versioner. Eller tja, även bättre DVD-versioner om man nu vill det.

Nu har jag iaf uppgett en källa till vad jag påstår. Dags att kontra. ;)

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

×
×
  • Skapa nytt...