Jump to content

Enterprise och kanon

mikaela

Recommended Posts

Har precis börjat se sista säsongen av Enterprise och funderar på det här med kanon. Har för mig att jag läste nån som hade skrivit att enterprise är den serien som mest skulle följa kanon. Men jag håller inte riktigt med. Kommer inte ihåg några uppenbara fel i de andra serierna men i enterprise finns några väldigt störande fel; 1. klingons ser inte ut som de borde; alltså som i tos (worf förklarar ju att det hände något som klingons inte vill prata om som gjorde att klingons senare ser ut som de gör fr.o.m tng. anledningen är ju ganska uppenbart att de tycker att klingons ser bättre ut i de senare serierna men! så får man ju inte göra. 2. T`Pol är inte starkare än människor. (I de andra serierna får man veta att vulcans är starkare än människor.) Min teori är att anledningen är att det är för att T`pol är kvinna och Enterprise är ju inte precis känt för sina starka kvinnokaraktärer. Så nu undrar jag hur ni andra trekfantaster ser på det här? Det finns även andra saker som inte stämmer som jag tycker är okej. Som att dräkterna är könsneutrala. Så lite kan man ju se det som att skaparna har valt att hoppa över de mest tidstypiska detaljerna i tos, som t.ex kläder. För om tos ska räknas in så är det ju väldigt mycket som inte stämmer. Anledningen till att det stör mig mer med klingonfelet är att det ju t.o.m förklaras av worf, medan kläderna bara är en detalj som enligt mig inte spelar lika stor roll, plus att jag gillar att dräkterna är könsneutrala.

1. Angående Klingonutseendet tolkade jag det som att Worf menade att det var något de gjort för att få släta pannor som de senare inte vill kännas vid. Kom ihåg att jag sett avsnitt som vidareutvecklade det här... Kollade som väl var upp det innan jag skrev vad jag kom ihåg av det. Det kommer i sista säsongen av Enterprise :)

2. Det känns som om det är rätt mycket med T'Pol som inte är så typiskt Vulkanskt. En förklaring jag sett någonstans är att det utspelar sig tidigare och att en del ändrat sig innan de andra serierna kommer. Det där med styrkan känns förståss lite skumt om det skulle ha ändrat sig så fort. Om det inte är något i stil med Klingonutseendet som hänt ;)

När det gäller de könsneutrala dräkterna tycker jag personligen att de känns ganska rimliga. Serien utspelar sig ju ungefär mitt emellan nutid och TOS. Jag tänker mig att rymdresor börjar bli vanliga, astronautdräkterna blir arbetsoveraller, senare kommer design och mode ifatt och TOS-looken kommer. Lite senare återgår man till mer funktionellt mode och opolerad skeppsdesign igen. Jämför utseendet på saker här på jorden de senaste tvåhundra åren. TOS blir väl i så fall framtidsestetiken på 50-60 talet.

Sedan kan jag i och för sig hålla med om att det är en del i Enterprise som är svårt att få ihop med tidigare serier.