Nyhet Posted November 15, 2010 Report Share Posted November 15, 2010 (edited) Jag misstänker att rubriken inte ger kopplingar till ett PC-spel, men det är precis vad det handlar om. Spelet man gett namnet Fate of the World har utvecklats vid klimatforskningsavdelningen på University of Oxford tillsammans med BBC och en lokal spelutvecklare, så det ska föreställa en verklig simulator. I spelet, som är ett strategispel, ska spelaren försöka skydda jordens klimat och resurser, samtidigt som han ska hantera en ökande befolkning, och med allt vad det innebär; krav på mer energi, mer mat och livsutrymmen. Spelaren är chef för en global miljöorganisation (Global Environment Organisation [GEO]) och kan påtvinga flera olika handlingsprogram, som att bannlysa skogsröjningen i Amazonas regnskogar, ändra infrastrukturen så att all kollektivtrafik går på elektricitet eller tvinga Asien att införa en ett-barns-politik. Spelet baserar sig på vetenskapliga, ekonomiska och demografiska data från University of Oxford, Förenta nationerna och NASA. (Spelet kostar runt 250 kr och kan laddas ned direkt till din dator från hemsidan. Se ovan) Källa [ Till originalnyheten ] Edited November 15, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted November 15, 2010 Report Share Posted November 15, 2010 Blev sugen på att testa det, har dock en känsla att jag inte kommer vara så jätte bra på detta. :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted November 15, 2010 Report Share Posted November 15, 2010 Blev sugen på att testa det, har dock en känsla att jag inte kommer vara så jätte bra på detta. :lol: Tänk inte så mycket på det Thamup. Enligt spelmakarna ska spelet kunna spelas från 12 år och uppåt. :-) I en tidigare version "Climat Change Challenge" var det många som inte brydde sig om att rädda världen utan satsade i stället på att få jorden "att gå käpprätt åt ..." :-) Kanske ska du i så fall satsa på det... Link to comment Share on other sites More sharing options...
drakryttare Posted November 15, 2010 Report Share Posted November 15, 2010 får tänka på om man skulle köpa det när jag får pengar låter intressant Link to comment Share on other sites More sharing options...
thamupp Posted November 15, 2010 Report Share Posted November 15, 2010 I en tidigare version "Climat Change Challenge" var det många som inte brydde sig om att rädda världen utan satsade i stället på att få jorden "att gå käpprätt åt ..." :-) Jo, läste detta på deras hemsida innan: "Will you help the whole planet or will you be an agent of destruction?". Det spelläget värkar rätt intressant det med! ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts