Nyhet Posted May 20, 2011 Report Share Posted May 20, 2011 Frågan låter kanske suspekt. Men ett schweiziskt forskarlag från Bern University har utvecklat en mikroturbin som kan placeras i blodådrorna och fungera som en hydroelektrisk kraftanläggning för medicinska implantat. Enligt forskarna kommer turbinen att alstra tillräckligt många mikrowatt för att driva t.ex. en pacemaker, blodtryckssensor, läkemedelspump, glykosmätare eller nervstimulator. Värstingmodellen ska generera 800 mikrowatt. Jag tycker det låter lite läskigt. Kan det inte leda till blodproppar? Källa [ Till originalnyheten ] Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Holy Three Posted May 20, 2011 Report Share Posted May 20, 2011 Aldrig i livet. Läskigt är rätt val av ord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 20, 2011 Report Share Posted May 20, 2011 Det ger hopp för fler fantastiska och revolutionerande mikroapparater för att hålla vissa kroniska sjukdomar och handikapp i schack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 21, 2011 Report Share Posted May 21, 2011 Varför inte? Men jag skulle hällre ha en mikrodator i hjärnan så att man får lite hjälp med matten, och minnet... J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 21, 2011 Report Share Posted May 21, 2011 Och mikrodatorn måste ha ström så det blir till ha en turbin i blodomloppet :P förresten är det rätt lustigt att du använder ordet mikrodator då det innebär en dator med mikroprocessor. Den här sorts dator kom senare att kallas för PC. :lol: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 Ja, men nu är det ingen pc jag vill ha i hjärnan, den tar alldeles för mycket plats. J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted May 22, 2011 Report Share Posted May 22, 2011 oavsett storlek på datorn så behöver den ström Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts