Nyhet Posted May 29, 2011 Report Share Posted May 29, 2011 (edited) Efter 30 års utveckling har Storbritannien och ESA gett ett "go" för Skylon. Skylon som utvecklas av det brittiska företaget Reaction Engines är ett obemannat återanvändbart rymdplan som kan landa och starta på vanliga flygfält. Det ser närmast ut som något hämtat ur Star Trek eller Star Wars. Skylon är ett självständigt rymdplan utan några extra steg, dyra boosterraketer, externa bränsletankar eller som behöver jättelika startramper för att sändas upp. Den unika lösningen för rymdplanet är dess SABRE hybridmotorer som använder en kombination av flytande väte och syre från atmosfären under stigningen i atmosfären upp till 26 000 m höjd. När höjden och mach 5 har uppnåtts används det medhavda flytande vätet och flytande syret för att gå upp i omloppsbana runt jorden. Skylon är avsett att skära ned kostnaderna väsentligt för frakt av last (satelliter, utrustning, människor) upp i rymden och ner till jorden. En viktig demonstration av SABRE-motorerna för ESA kommer att ske under sensommaren. [Klicka på bilden för förstoring] Källa [ Till originalnyheten ] Edited May 30, 2011 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
bjorn98009_91 Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Det lät ju lite förvirrande med "som använder en kombination av flytande väte och syre under stigningen i atmosfären upp till 26 000 m höjd. När höjden och mach 5 har uppnåtts används enbart det medhavda vätet för att gå upp i omloppsbana runt jorden". Jag tolkade det som att raketen använde flytande väte och flytande syre under stigning och sen enbart använde vätet för att ta sig upp i omloppsbana; med tanke på att väte inte kan antändas utan syre så lät detta som ett mysterium. När jag läste den engelska artikeln förstod jag att de använder flytande väte och syre från atmosfären under stigning och sen använder det medhavda bränslet, vilket troligtvis borde vara mer flytande väte och flytande syre. Detta är precis samma bränsle som används i rymdfärjorna, bara det att de då redan från början använder syre från bränsletankarna. Fördelen med att använda syre i atmosfären är ju att man behöver ha mindre av den varan med sig och på så sätt blir inte farkosten lika tung och får lättare att lyfta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 (edited) Du är en skarp iakttagare bjorn98009_91! Artikeln var lite slarvigt skriven av mig. Du har helt rätt i att man använder det flytande vätet ombord kombinerat med luft under högt tryck från atmosfären under stigningsfasen i atmosfären. Därefter blir motorn ett slutet system, där flytande väte och flytande syre från tankar ombord förbränns som i en raketmotor. Jag har redigerat nyheten. Edited May 30, 2011 by Fleetadmiral Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts