Gå till innehåll
Joakim Svensson

Intresseundersökning

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag är ny här och har bara hunnit presentera mig ännu. Nu är det emellertid så att jag har en agenda med min registrering här. Jag har nämligen något speciellt jag vill diskutera. Men innan jag drar igång vill jag fråga om lov eller kanske sondera intresset och även reda ut vilken avdelning som skulle passa bäst. Nu till vad det gäller.

Jag har nämligen tänkt ut en egen hypotes ang. Universums uppbyggnad och ursprung. Jag har get den namnet "Kanske inte sanningen men ganska övertygande" med beskrivningen "En lekmans bild av allt - Big Bang, mörk energi, gravitation, higgspartikeln, svarta och vita hål och multippla universa, här kommer svaren"

Hypotesen ger också nytt ljus på warpdrift och transportörer.

Jag har egentligen inte kokat ihop något nytt och galet utan jag ser nog bara det alla pratar om på ett annat sätt.

Hypotesen håller ihop bra med vedertagen fysik men jag har ingen att diskutera med. Min tanke är att ni här skulle kunna vara öppna nog för att kanske vara intresserade.

Jag tror att avdelningen teknologi och filosofi skulle passa bra.

Vad säger ni? Är ni beredda att rubbas ur vedertagna teorier och kanske ta första steget mot warpdrift?

Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi är intresserade av olika filosofiska spörsmål (Har själv en uppfattning om alltings uppkomst som jag kallar universa i universa) och det är alltid intressant att höra andras uppfattningar om saken.

Mod: Ten forward låter som en bra avdelning, detta är ju trots allt ett star trek forum och de andra avdelningarna tar upp teknik, filosofi, vetenskap med mera ur ett star trek perspektiv, här är man friare att diskutera vad som helst så länge man följer våra forumregler. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är så orättvist! :D

Jag blev ju jättesugen på att höra vad din teori är, men tyvärr så har jag nog inte tillräckligt stor förståelse för såna här saker för att hänga med i svängarna och förstå allt. Men kör på, det här skulle vara intressant att höra/läsa oavsett vilket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Well, min teori är rätt enkel nog att förklara: Eftersom en av universums naturlagar säger att ingen energi någonsin går förlorad, bara omvandlas, kan man tänka sig att det samma gäller universumet självt, eller hur? Så min tanke är att det finns flera "lager" av universum där vi är den minsta beståndsdelen i ett större universum och våra minsta beståndsdelar är ett eget universum. (Det behöver naturligtvis inte vara ljust så, men det är det lättaste sättet att förklara det på) Eftersom all materia värkar vara på väg från det vi kallar big bang (den minsta beståndelen) och utåt så kan man lätt tänka sig att Big bang uppkom när materian i ett mindre universum hade expanderat klart och därför kom ut i vårt universum. Därav följer också att när all materia har expanderat klart i vårt universum så försvinner det ut i det nästa större universumet som vårt universum är en pytteliten del av. Universa i universa alltså. Nu är inte jag någon fysiker men min magkänsla säger att mycket i vårt universum skulle kunna förklaras med denna teori, även om det naturligtvis inte förklarar saker som var materian ursprunligen kommer ifrån. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Supreme Commander JAF

Mycket intressant. Jag är inte helt säker på att jag förstår fullt ut. Kan du inte ta något exempel på sånt som din modell kan förklara.

Menar du med minsta beståndsdelar elementarpartiklar?

Jag har också univrsa i universa i min hypotes och jag tror nog inte att vi är så jätte långt ifrån varandra.

Det du skriver om universums totala energi är intressant. För det är ju så att allt som händer i vårt universum går ut på att jämna ut energi skillnader. Men sen har vi universums acceleration och mörkenergi. Jag antar att den mörkaenergin måste öka för att upprätthålla accelerationen och då måste ju vårt universum på något sätt tillföras energi och vart kommer den ifrån?

Jag har tänkt ganska mycket på detta och har ett förslag på vart den energin kan komma ifrån. Jag måste dock måla ut min hypotes lite till innan jag kan förklara detta.

Mitt förslag på hur det funkar kommer i min tråd "En lekmans bild av allt".

Btw. Jag är inte heller någon fysiker bara barnsligt intresserad.

Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delen med den minsta beståndsdelen är mer en metafor för var det mindre universumet börjar, det är fullt möljligt att det både är mycket mindre och mycket större, men det ger än bra bild när man förklarar det hela. Jag har tex inga belägg för att man kan ta ett mikroskop och se nästa lager av universum, liksom man förmodligen inte ta ett teleskop och se nästa större lager av universum. Men som förklaringsmodell duger det. Dessutom tycker jag att det ger en bra förklaring till Big Bang och varför universum expanderar, även om det inte förklarar vad som ursprungligen satte igång expansionen. om det nu finns något ursprungligen i egentlig mening. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu