Gå till innehåll
Nyhet

Astronomer planerar att ta det första fotot på ett svart hål

Rekommenderade inlägg

BildEn grupp astronomer har storstilade planer på att starta upp ett ambitiöst och nästan osannolikt projekt - bli de första som lyckas ta en bild på ett svart hål.

Astronomerna vill skapa ett virtuellt instrument, lika stort som jorden och kallat the Event Horizon Telescope (anspelar på det svarta hålets händelsehorisont), med hjälp av ett världsomspännande nätverk av radioteleskop (upp till 50 stycken). Instrumentet beräknas bli kraftfullt nog att ta en bild på det supermassiva svarta hålet (Sagittarius A*) i Vintergatans centrum.

"Ingen har någonsin tagit en bild på ett svart hål", säger Dimitrios Psaltis vid University of Arizonas Steward Observatory, "Vi ska göra just det."

[Klicka på bilden {simulering} för förstoring]

Källa Källa 2

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört talas om något liknande projekt innan, kommer dock inte ihåg exakt vad de gällde men även det involverade ett "virtuellt teleskop", fast det var bara stort som halva vår planet. Coolt helt klart, hoppas de lyckas. jag har dock svårt att tänka mig hur denna bild skulle se ut. Är det händelsehorisontens "utsträckning" de vill ta reda på månne? Eller är det "hålet" självt? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hört talas om något liknande projekt innan, kommer dock inte ihåg exakt vad de gällde men även det involverade ett "virtuellt teleskop", fast det var bara stort som halva vår planet. Coolt helt klart, hoppas de lyckas. jag har dock svårt att tänka mig hur denna bild skulle se ut. Är det händelsehorisontens "utsträckning" de vill ta reda på månne? Eller är det "hålet" självt? Någon som vet?

Det är händelsehorisonten dom vill se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu