Nyhet Posted September 16, 2012 Report Share Posted September 16, 2012 Sfäriska objekt som liknar blåbär har hittats på en bergformation i kanten av kratern Endeavour av den över åtta år gamla rovern Opportunity. Sfärerna är i genomsnitt 3 mm i diameter. Man tror att "blåbären" kan ha formats av mikrober, dvs. liv, och vid en tid då det fanns vatten på Mars. Den nya Marsbilen Curiosity har bättre utrustning för att analysera blåbären, och förhoppningsvis kommer även Curiosity att träffa på dessa märkliga objekt. Källa Källa 2 [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Commander Michels Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Hmmm jag vill minnas att någon av rovrarna redan hittar liknande "blåbärs"-formationer någon annanstans för ca 8 år sedan. Jag minns det eftersom jag skrev en rapport om det när jag gick på gymnasiet och läste astronomi. Hur som helst är det helt klart en spännande upptäckt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted September 17, 2012 Report Share Posted September 17, 2012 Det stämmer, men dom här blåbären har en helt annan struktur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts