Jump to content

CAPTAIN'S LOG ENTERPRISE...

Hugh

Recommended Posts

Så har jag då sett de tre Enterprise avsnitten i Captain's log boxen. Liksom i de andra delarna kommenterar Scott Bakula avsnitten och väljer även sitt favoritavsnitt.

Den första episoden, Judgement är lite i gammal Star Trek anda då Archer ställs inför en Klingon tribunal anklagad för diverse saker. Ett avsnitt som det även sägs i kommentarerna ställer frågan om ett rättvist rättssystem efter den 11 september.

En annan sak med avsnittet är att Klingon ser ut som TNG Klingon och inte TOS Klingon. Men det har väl gjorts så för att inte störa de yngre generationerna som inte vuxit upp med hur Klingon såg ut innan det hände som Klingon inte vill tala om...

Den andra episoden, These Are The Voyages fick mig att hoppa till lite då Riker från ST.TNG dök upp på bryggan på Enterprise och hela avsnittet utspelar sig på Enterprise D. Hade man inte vetat när avsnittet gjordes skulle det vara svårt att säga om det var ett ENT avsnitt eller ett TNG avsnitt...

Den tredje episoden, First Flight tycker jag är den bästa. Men så är jag också glad för avsnitt i "Right Stuff" anda. Och när en gammal favorit som Keith Carradine även dyker upp så blir det inte sämre direkt. Och i stil med Space Cowboys så blir det naturligtvis ett slagsmål mellan testpiloterna som både ger blodvite och blåtiror. Naturligtvis så löser de uppgiften tillsammans efter slagsmålet...

Just "Right Stuff" avsnitt är väl något jag saknar mycket i Star Trek ibland. Men ser det rätt positivt i att man vågar och kan bädda in "politiska budskap" i episoderna på ett sätt som man inte ofta ser i Hollywood producerade serier. Det visar väl kraften och traditionen som finns i just "Star Trek"...

/Hugh

Edited by Hugh