Jump to content

PROMETHEUS

Hugh

Recommended Posts

Ja, då har jag sett den med. Inte mycket den hade att göra med Alien. Inte mer än att den inledningen precis som i Scotts första film är seg. I Alien är det direkt urtrist, medan här är det lite småputtrig tv-pilotkänsla över filmen. Damon Lindelof, som var medskapare till Lost, var medförfattare till manuset så karaktärerna är betydligt mer mångsidiga än i originalfilmen, där de helt saknar personlighet. Men det är inga mästarporträtt som presenteras. I stället för att fokusera mer på Noomi Rapace är det lite väl många figurer lyfts fram. Det hade säkert funkat i en tv-serie i längden, men här är det onödigt.

Nej, om Alien var skräck, så är detta Von Dänicken och Astronuteorin-äventyr. Det blir bättre i slutet när filmen blir lite spännande, och den avslutats med en bra cliffhanger. Jag hade gärna hyrt uppföljaren. Men något biobesök lär det inte bli. Det här var inget märkvärdigt visuellt sett. Jag kan tänka mig att 3d-effekterna var ganska sparsamma på bio.

Filmens stora svaghet är dock Rapaces usla engelska. Jag läste på wiki att hon hade fått coachning att låta som en engelska. Nu har jag dock aldrig hört en engelsman tala engelska och bryta på stockholmska. Hon är ju inte mycket bättre än Ingrid Bergman och andra kvinnliga svenska filmstjärnor som växte upp i en helt annan tid. Pinsamt. Och allra värst är att den unga skådespelarskan som spelar hennes figur i en drömsekvens är brittisk och figurens fader också talar perfekt engelska. Kan någon från USA eller England verkligen trott han hon verkligen kommer ifrån England?

Styrkan är att den rör intressant om än knappast nya tankar om människans ursprung och är lite mysterisk.

3/5

Edited by Aike

Känner väl att Noomi gjorde en hyfsad insats. Tänkte faktiskt inte på att det var hon förrän en bit in i filmen. "Geologen" som var så osocial och figuren som försökte sätta sig vid samma bord i mässen tyckte jag var mest utfyllnad. Förstår inte hur geologen kunde ta sig tillbaka till rymdskeppet utan hjälm eller av vilken anledning han gjorde det? Bar han på ett "kryp" som John Hurt gjorde? Hans kompis gjorde det ju inte och dog ju i kryptan? Nej, de sekvenserna förstod jag inte...

Men annars tyckte jag att den var sevärd och gillade det mer lugna tempot som Alien höll. Visst, det var mer Däniken men det gillade jag. Hade nog gärna sett den på bio. Själva landningssekvensen måste varit rätt imponerande. Ser fram mot och hoppas på en vettig uppföljare,

4/5

/Hugh

Edited by Hugh