Nyhet Posted April 23, 2013 Report Share Posted April 23, 2013 (edited) Galapremiären av Star Trek Into Darkness är över, och nu börjar recensionerna komma. Först ut är en tämligen spoilerfri recension från nyzeeländska 3 News. "Kortfattat uttryckt så ger oss Into Darkness mer av vad vi såg år 2009. Det är ett nervkittlande action-äventyr i rymden, komplett med karaktärernas personliga relationer. "Bromansen" mellan Kirk och Spock uppenbarar sig med all sin makt. Vuxna män gråter. Och, ja, det ser verkligen ut som en JJ Abrams-film." Recensionen har mest positiva saker att säga om filmen, och särskilt säger den till oss Star Trek-fans: "Jag tror att ni kommer att gilla den här filmen. Jag såg Into Darkness tillsammans med ordföranden för AusTrek, den australienska Star Trek-klubben, och när visningen var över log han med hela ansiktet." Klicka här för att läsa hela recensionen. Den avslöjar väldigt lite om handlingen; det lilla som framgår vet du säkert redan om om du har följt nyhetsflödet de senaste veckorna. Exempelvis säger recensionen i princip ingenting om Benedict Cumberbatchs karaktär, annat än att han är snygg, stygg och fantastisk. En till som tycker till är Reddit-användaren malfourmed. Vi vill varna förr att dennas recension innehåller fler detaljer om handlingen än den av 3 News, och är således inte att rekommendera för de läsare som vill undvika spoilers helt och hållet. Personligen ångrar jag dock inte att jag har läst den; jag vet fortfarande nästan ingenting om filmens handling. Ett spoilerfritt utdrag ur recensionen: "En stor del av nöjet i att se 2009 års Star Trek-film var att se hur de klassiska ingredienserna i Star Trek-sagan gestaltades i en film som också är tillgänglig för en mindre insatt biobesökare. På samma sätt njöt jag, som ett långtida fan, av att se klassiska Star Trek-teman få bekräftelse inom ett ramen för ett action-äventyr som lämpar sig för en allmän publik. Sålunda gav mig den första akten av Into Darkness en känsla av tillfredsställelse, för den visade att filmens skapare vet vad Star Trek är, hur Star Trek skiljer sig från andra SF&F-varumärken (framför allt Star Wars, även fast SW tydligt har influerat Abrams version av Star Trek), och hur det Star Trek har att säga är relevant i dagens värld, efter 9/11." IGN ger filmen en positiv recension och betyget 8/10. "Star Trek Into Darkness är mycket rolig film, som håller en sådan konstant hastighet att när du har halv-formulerat en kritisk tanke, sveps den bort av nästa twist i handlingen eller actionsekvens. Den har samma känsla som gjorde den förra filmen så uppskattad, detta stora, optimistiska budskap mellan rätt och fel i en värld i krig." IGN noterar dock att de som hoppas på en mer cerebral film kan riskera att lämna biograferna besvikna. Blake Howard vid Graffiti With Punctuation ger filmen 3,5 stjärnor av 5. Han berömmer Abrams för att ha skapat en plattform för en livskraftig fortsättning på Star Trek och gillar skådespelarinsatserna. Howard jämför dock filmen med Rymdimperiet slår tillbaka och menar att Into Darkness inte har lika stor känslomässig påverkan som nämnda film. Källa Källa 2 Källa 3 [ Till originalnyheten ] Edited April 24, 2013 by Nyhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted April 23, 2013 Report Share Posted April 23, 2013 Det verkar överlag mycket positivt. Samtidigt är kraven höga med tanke vilken smash hit den förra filmen var. Det är således inte lika positivt denna gången känns det som om. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts