Nyhet Posted May 29, 2014 Report Share Posted May 29, 2014 Den nya översättaren kommer att kunna översätta röstsamtal (VoIP) mellan människor som talar olika språk. Skype Translator, som översättaren heter, översätter i nära realtid med röst och undertexter på en bildskärm. Användaren kan t.ex. tala sitt modersmål och få det översatt till flera olika språk (f.n. finns bara engelska och tyska i en demoversion. Inom en snar framtid ska dock även kinesiska kunna hanteras). Skype Translator kommer att släppas som en betaapp för Windows 8 senare under det här året. "It is early days for this technology, but the Star Trek vision for a Universal Translator isn't a galaxy away, and its potential is every bit as exciting as those Star Trek examples," sade Skypes vice VD Pall nyligen på en konferens i Kalifornien. Källa Källa 2 [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popesize Posted May 29, 2014 Report Share Posted May 29, 2014 Det är sånt här som gör att jag gillar teknikens nyheter. Nu fattas bara lite utländska kontakter för att börja använda det! ;) Det enda jag är lite fundersam över är det här med dialekter. Kan översättaren förstå en riktigt bred sydstatsdialekt, eller om en riktigt uppjagad Gunde Svan skulle skype'a med en engelsman. Skulle den hänga med då? I övrigt så väntar jag bara på att de skall ta fram ett intelligent interface i stil med Tony Starks J.A.R.V.I.S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted June 1, 2014 Report Share Posted June 1, 2014 Ja, jag visste väl att 3 år tyska i högstadiet på 80-talet var bortkastad tid. Visste redan då att en universal translator skulle rädda mig till slut ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts