Jump to content

"Kapten Kirk är troligen republikan"

Nyhet

Recommended Posts

James T. Kirk hade förmodligen röstat på det republikanska partiet i USA. Det tror den republikanske presidentkandidaten Ted Cruz, skriver Nytimes.com som har intervjuat honom.

Cruz är trekker och här följer ett redigerat utdrag ur intervjun:

Föredrar du kapten Kirk eller Picard?

- Absolut James Tiberius Kirk... Om vi tittar på  ‘‘Star Trek: The Next Generation,’’ så delade man James T. Kirks figur i två personer. Picard var Kirks rationella sida och William Riker var hans passionerade sida. Jag föredrar en hel kapten. För att fungera effektivt, så måste du både ha hjärta och huvud.

Jag trodde din kritik skulle bero på andra anledningar, eftersom Next Generation är mer känslosam när det gäller politik än originalet.

- Utan tvivel. Originalserien var hårdare. Kirk är arbetarklass; Picard är en aristokrat. Kirk är en passionerad krigare för rättvisa; Picard är en tänkande filosof. Originalserien stred för jämlikhet mellan raserna, vilket är en av dess bästa karaktärsdrag, men den gjorde det utan att predika.

Har du en misstanke huruvida Kirk skulle vara demokrat eller republikan?

- Jag tror att det är troligt att Kirk är republikan och Picard är demokrat.

William Shatner är dock inte lika säker. I en tweet skriver han: "Star Trek var inte politiskt. Jag kan inte ens rösta i USA. Så att sätta en jordcentrisk etikett på interstellära figurer är löjligt."

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Lite lustigt är det att Kirk på många sätt liknar John F. Kennedy. Bra med damerna, leder ibland Enterprise som en cowboy och satte visionära mål. Och Kennedy var demokrat. 

Picard å andra sidan var mer moralistisk, äldre och gillade att vara skådespelare. Vem tänker man då på? Jo, Ronald Reagan, som var republikan.

Sedan är det klart tittar man på det med dagens glasögon så kanske Cruz har rätt. Kirk är vit amerikan från småstad och landsbygd i Mellanvästern, vilket med största sannolikhet hade gjort honom till republikan. Picard är fransman från en ganska rik familj (i alla fall sett till att de bor på en större vinodling), vilket med största sannolikhet hade inneburit att han hade röstat på demokraterna om han nu fått rösta i USA.

Tidsandan på 60-talet respektive 80-talet skiljer sig en hel del mot 10-talet, så att sätta etiketter på Kirk och Picard är svårt. Jag tror dock vilken president som väljs till stor del -- om inte helt -- speglar den rådande tidsandan. Samma sak kan nog sägas för de flesta Star Trek-serierna -- kaptenen speglar ledarskapsidealet som råder.  Archer hade definitivt en del drag som liknade George Bushs.

Möjligen DS9 och Voyager var lite före sin tid. Vi har dock numera en afro-amerikansk president och det är mycket möjligt nästa president heter Hillary Clinton. Så de kanske var mer visionära på ett kortsiktigt sätt än enbart speglade rådande ideal.

Edited by Aike