Jump to content

Beyond och TOS tredje säsong

Aike

Recommended Posts

Det slog mig nu att det finns många likheter mellan Beyond och TOS tredje och sista säsong.

1. Nytt team tar över

Orci och Kurtzman har lämnat över manusförfattarpennan till Pegg och Jung.

Abrams lämnade regissörstolen för Star Wars och Lin tog över.

I TOS lämnade Roddenberry och Coon (även om han skrev en del manus under den tredje säsongen) till Frieberger.

2. Ny tid/premiärdatum

TOS flyttades från torsdagar och primetime till 22.00 på fredagar. Något många såg som en försämring.

Beyond har premiär sent i juli jämfört med de två tidgare nya filmerna som hade tidig majpremiär 2009 respektive 2013.

Visst, det är fortfarande ett bra datum, men känslan jag har är i alla fall att det är ett sämre datum än april-tidigt till mitten av juli eller december.

3. Konceptet skall ändras

Friberger gjorde TOS till en mer barnslig serie. De allra flesta anser att hans säsong är den klart sämsta.

Pegg och Paramount talar om att göra Star Trek mer som Guardians of the galaxy, göra det i en genre som fler personer gillar etc. Trailern tyckte jag var lite mer barnslig än tidigare trailers för Star Trek och Into Darkness.

Således: kommer historien att upprepas?

Edited by Aike

• 6 months later...