Jump to content

Star Trek 50 år - intervju med Thomas Dahl (del 1 av 2)

Nyhet

Recommended Posts

Star Trek fyller 50 år i år. Detta firar vi bland annat genom att under året intervjua några av de personer som betytt mycket för Star Trek i Sverige och övriga Norden. Några kommer att vara kända av många, men andra kan vara mindre kända, men oavsett lika viktiga för Star Treks framgångar på nordisk mark. I denna intervju möter vi Thomas Dahl, men då han hade så mycket att säga kommer vi dela upp intervjun i två nyheter. 

StarTrekDB: Vad minns du från Swecon?

Thomas: SweCon 2004 Swecon blev Nordens första Star Trek/SF-kongress med skådespelare från Star Trek på besök och var under preliminär planering när jag hittade vägen till Stockholm Trekkers. Debatten handlade delvis om vilket program Star Trek-fansen villa ha, vilka gäster vi önskade satsa på - OCH vilka vi hade råd med, och hur vi bäst möjligt hittade en balans med SF-miljön så att alla hittade något av intresse. Sponsringen var ytterligare en viktig nöt att knäcka. Kontakten med skådespelarna bollades efter ett tag över till mig, då jag är tvåspråkig och snabbt hittade fram till managerna - och även var elak nog att inte ge efter för orimliga krav. Det är inte alls ovanligt att stjärnornas managers utnyttjar beställares oerfarenhet när det gäller vad de kan kräva till flygbiljetter, hotell, mat och annat.

Hollywood är uppdelad i en hierarki beroende på vilken status man har som stjärna. Som Sci-Fi-skådis står man sällan högt i kurs och de ber ofta om ett honorar på ca 10 000 dollar + förstaklassflyg, hotellsvit och kost i tillägg. Ofta får man vara lite ofin, på ett så trevligt sätt man kan, och påpeka att deras klient inte är en del av seriens centrala besättning och att det därför inte är möjligt för oss att skaffa sponsorer för att täcka de krav de ber om. Det fungerar hyfsat bra om det är en manager, men är inte kul om man pratar direkt med stjärnan själv – som man trots allt inte önskar att såra. Men man KAN sockra avtalet genom att göra research på vad stjärnorna gillar – sightseeing, en båtresa, alla signerings-pengarna, välgörenhet osv.

Stockholm Trekkers hade tidigare önskat Roxann Dawson, men gick bort ifrån detta då de inte fick något svar – om jag kommer ihåg rätt. Så min uppgift blev att kontakta Tim Russ, Ethan Phillips och Jeffrey Combs. Tim Russ använde sin flickvän som manager, Ethan fixade allt själv och Jeffrey använde Lolita Fatjo – som många Star Trek-skådespelare gör. Jag råkade säga till Ethan att det var skönt att slippa Fatjo, som var rätt så svårflörtad, med det resultat att han anställde henne direkt. Kontrakten till de tre hamnade på en rimlig nivå efter mycket förhandlande, men det blev snart klart för oss att i ett land med få fans är sponsorskap en mardröm. Vi var därför tvungen att tacka nej till Ethan och Jeffrey, och bjuda in Tim Russ som enda Star Trek-gäst.

Det blev snabbt klart, då och året efter, att skådespelarna från Voyager på många vis var sina karaktärers totala motsättning. Medan Tuvok var saklig och känslokall var Tim en cool hipster med en fantastisk talang för musik. Han gick med på att ge oss alla en konsert med sina egna låtar, och frågade mig per e-post om vi hade en bra högtalare. Jag skickade en bild av en megafon och berättade att detta var senaste innan svensk teknologi - och hans fru berättade att han nästan kvävdes av sitt kaffe när han läste detta. Men han var van vid galenskaper bakom kulisserna, och jag fick i uppdrag av Ethan att ge honom en sista känga, när han bad mig att säga till honom under scenintervjun (I quote): "Remember - You are nothing but a hairy windbag!".

Under Swecon blev det också klart för oss varför små kongresser är långt bättre än de större. Under de större har skådespelarna sällan tid att prata med alla, eller ens skriva allas namn på autograferna. På Swecon satte Tim sig ner och pratade med alla under 2 hela dagar. Hans konsert var fantastisk även om hans flickvän i protest gick ut när han sjöng en låt hon inte gillade texten på.

Det blev en trevlig kongress också personligen, och genom arbetet med kongressen och vad som kom senare blev det början på ett stort nätverk inom filmbranschen. Tims underbara svärföräldrar var gulliga nog att skicka en gåva efter kongressen, relaterad till vad vi samtalade om, och jag gjorde också några ritningar relaterad till Tims barnbok i efterhand, som han aldrig fick tid att göra klar.

StarTrekDB: Gav Swecon dig mersmak att arbeta med Star Trek?

Swecon inspirerade flera spännande aktiviteter i Norden, relaterad till Star Trek. Trekkers Norge skapades sex månader efter av de två fantastisk ressursstarka tjejerna Irene Brustad och Trine Våbenø – i samarbete med mig (som mest stod för förslag till stadgar, profilmaterial och hemsida). På otrolig kort tid hade tjejerna startad flera lokalavdelningar som alla rullade på riktigt bra.

Under en av Trekkers Norges första år sökte vi ett nordisk samarbete men förstod snabbt att allas historia och tankar om framtiden nog var lite olika och att det var svårt att enas om snabba tag och stora ändringar för en mer aktiv och sammanknuten miljö. Till det var några av grupperna i Sverige lite för tävlingsinriktade, även om erkännande av detta nog ligger långt inne. De var alla underbart trevliga och duktiga, men önskade inte gärna ett samarbete som riskerade att vattna ur deras egna samarbete - som en nationell svensk organisation.

2005 fick jag reda på att Robert Picardo fanns på ett kryssningsfartyg som passerade Norden, och frågade honom om han kunde skutta förbi och signera lite, för att marknadsföra nästa års norska Star Trek-kongress. Han tackade ja till detta och jag och hans dåvarande fru planerade en signering i både Köpenhamn och Stockholm. Precis innan han anlände ringde han mig och frågade om det var OK om Garrett Wang var med, och jag sa jag var tvungen att tänka lite på det (NEJ, DET SA JAG INTE!!!!). Jag mötte de två vid båten tillsammans med Section 42 och Stockholm Trekkers – som hade gjort en snygg banner de hängde upp med "Välkommen", och vi råkade ha med oss en bil av märket Voyager, som Robert hade undrat på att köpa ett tag. Vi räckte över ett gott årgångsvin och en handgjord glasskål till hans fru, och tog dem båda med till SF-Bokhandeln i Gamla stan där Roberts och Garretts hakor nästan slog emot golvet. I SF-bokhandeln var det så fullt att det nästan inte gick att röra sig. Garrett, som är en riktig skojig kille med ett stort lager av historier och skämt, var riktig lycklig då vi bara efter en halvtimme kunde ge honom 15 000 skattefria kronor till att ha mysigt på kryssningen med. Och samma för Robert. Till Stockholm kommer också specialeffektare Moore som valde att shoppa istället, och Gene Roddenberry's rådgivare genom TOS och halva TNG (Till Gene dog) - Richard Arnold, som i efterhand blev en god vän. Richard jobbade först och främst med kontinuitet - då han var ett vandrade lexikon, och är en fantastisk berättare av historier från bakom kulisserna - också de som nog Paramount sett att han inte borde berättade (som deras förhållande till Avery Brooks och Terry Farrell. 

Den första Star Trek-kongressen i Norge uppkallades efter Barbara Adams, känd från Roger Nygards "Trekkies", hon som dök upp under Bill Clintons White Water-rättegång i Stjärnflotteuniform. Vi valde – med erfarenhet från Sverige - att göra en mycket liten och intim kongress, då Norge har en ännu mindre grupp av fans. Som gäster bjöd vi in Mark Allen Shepherd, Richard Arnold, Roger Nygard och Barbara Adams. Deras historier var i sig värd kongressen, och Mark berättade med stor inlevelse om sin tid på stolen som Morn. De fick också en fantastisk båtresa genom en av Norges vakraste fjordar, och en grillfest med ytterligare historier - som ingen borde veta om.

Nästa kongress blev mikrokongressen ConTact i Oslo där jag fick uppdraget att skaffa fram två gäster och skickade J. Paul Boehmer och Richard Arnold igen, för de som inte hade fått med alla underbara historier. 

Och till slut kom kongressen Warp III, där jag blev tillfrågad om att skaffa fram en billig, men spännande gäst, och frågade Mona Grudt (miss Universe som en gång vann en biroll i Star Trek: TNG). Hon tackade ja och kom för att signera lite och köra en scenintervju om sina upplevelser.

[Här bryter vi intervjun tillfälligt - både Thomas och jag som intervjuar behöver något varmt att dricka innan vi fortsätter prata]

[ Till originalnyheten ]

Jag var själv med i den processen. Det handlade, som jag ser det, inte om tävling mellan föreningar, utan mer att föreningarna inte såg någon egennytta med ett nationellt eller nordiskt samarbete. Det är synd, för jag tror själv på att man når längre om man samarbetar mer fokuserat och intensivt.