Jump to content

Simon Pegg: Jag håller inte med George Takei (SPOILERS)

Nyhet

Recommended Posts

http://www.startrekdb.se/nyheter/bilder/thats_a_wrap_151016.jpg

Manusförfattarna Simon Pegg och Doug Jung.

Igår kunde vi läsa att Star Trek Beyond kommer att innehålla franchisens första homosexuella huvudkaraktär. Avslöjandet har mötts med jubel, men själva utförandet har fått kritik från självaste George Takei. Nu får han mothugg från Simon Pegg, som säger att han har stor respekt för Takei men inte håller med honom om den här karaktärsutvecklingen.

Det var i en intervju med The Hollywood Reporter som George Takei beskrev det som mycket beklagansvärt att Sulu kommer att gestaltas som homosexuell i den nya filmen, eftersom han menar att det ger sken av att han var "i garderoben" under alla sina år i originalserien, den animerade serien och de första sex filmerna. Takei hade föredragit om filmen introducerade en ny karaktär som var homosexuell, istället för Sulu.

I ett uttalande som The Guardian har tagit del av säger Simon Pegg att han "har en enorm kärlek och respekt för George Takei; hans hjärta, hans mod och hans humor är en inspiration." Däremot säger han att han inte håller med George Takei om valet att göra Sulu homosexuell istället för att introducera en ny karaktär, och han menar också att det fanns en god anledning för det:

"Han har rätt i att det är någonting väldig beklagansvärt med det hela. Det är beklagansvärt att filmer och TV-serier som utspelar sig i det mest inklusiva och mest toleranta av alla universa i science-fiction inte har haft en HBTQ-karaktär förrän nu. Vi hade kunnat introducera en ny homosexuell karaktär, men då hade han eller hon varit primärt definierad av sin sexuella läggning, och sedd som 'den homosexuella karaktären', snarare än vem hen verkligen är, och visst är väl det tokenism?"

"Justin Lin, Doug Jung och jag älskade tanken att det var någon vi redan kände eftersom publiken redan hade en tidigare uppfattning av karaktären som människa, opåverkad av några fördomar. Hens sexuella läggningär bara ett av många karaktärsdrag, och inte hens definierande egenskap. Dessutom skulle publiken dra slutsatsen att det har funnits en HBTQ-närvaro i Star Trek från första början (åtminstone i Kelvin-tidslinjen); att en homosexuell hjälte inte var någonting nytt eller konstigt. Det är också viktigt att komma ihåg att Sulu var i garderoben; varför skulle han ha varit det? Det har bara aldrig kommit upp förr."

Han höll inte heller med George Takei om att det skule vara respektlöst mot Gene Roddenberry att gestalta Hikaru Sulu som homosexuell. Pegg gör bedömningen att Roddenberrys val att göra alla i Enterprise-besättningen heterosexuella inte var ett artistiskt val, utan en nödvändighet för att Star Trek skulle kunna gå på TV på 60-talet.

http://www.startrekdb.se/nyheter/bilder/george_takei_pride_160708.jpg

När George Takei föddes var det olagligt för honom att gifta sig med en vit person, eller med en annan man. Här syns han med sin make Brad.

Simon Pegg avslutar uttalandet med en interkosmisk kärleksförklaring:

"Vår resa bland stjärnorna utspelar sig i en alternativ tidslinje med alternativa detaljer. Vad det än må vara för magisk ingrediens som avgör vår sexuella läggning så var den annorlunda för Sulu i vår tidslinje. Jag tycker om den tanken eftersom det öppnar upp för att i vårt hypotetiska multiversum med dess oändliga lapptäcke av alternativa verkligheter så är vi alla HBTQ-personer någonstans. Men vilken dimension vi än bor i så vill vi älskas av de vi älskar (och jag älskar George Takei). Jag kan inte tala för varje verklighet, men det är säkerligen sant i denna. Lev länge och väl."

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag tvivlar starkt på att Roddenberry ville ha med en homosexuell figur på 60-talet. Han valde ju även bort ett avsnitt med homosexuella figurer i TNG:s första säsong (efter påverkan av sin advokat och på grund av att han var i fejd med avsnittets manusförfattare David Gerrold). 

Idén att Paramount och aktörer inte har velat ha det förrän nu är också fånig. Det har ju funnits homosexuella figurer på tv i alla fall sedan tidigt 80-tal. Roddenberry var helt enkelt mer konservativ än vad många tror (bakgrund i militären och polisen). Berman baserade ju sin variant av Star Trek på hur han tolkade Roddenberrys idéer, och han valde även bort det. Att vi ser det nu tror jag har mer med hur den nuvarande generationen av manusförfattare, publik och så vidare ser på Star Trek (betydligt mer radikal och progressiv än det egentligen är) och homosexualitet än att det egentligen skulle ha funnits homosexuella med i tidigare serier om inte onda alltid icke-namngivna krafter stoppat det.

Vad Roddenberry däremot ville visa visa var halvnakna kvinnor och det är också denna censur han rasade mot på 60-talet, enligt Justman och Solows bok om TOS.

Edited by Aike