UNDO_2000 Posted June 15, 2003 Report Share Posted June 15, 2003 Jag är en stor serietidningsfan så jag älskar ju Pirds of Pray (låter mycke bättre än Gothams änglar) Min favo är ju Dinha, men det är no mest för att jag älskar alla tonårshjältar... Vad tycker ni andra om serien? Ris eller ros? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nettan Posted June 15, 2003 Report Share Posted June 15, 2003 Hej! Hmmm, jag är lite tveksam på att klassificera Pirds of Pray (låter mycke bättre än Gothams änglar som sci-fi tv-serie. Jag anser att denna tv-serie är lite något spin-off från batman-serie, alltså, typ hjälte-serie som superman mfl. Jag personligt tycker att denna ämne inte stämmer in i ämne Övriga sci-fi Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted June 15, 2003 Author Report Share Posted June 15, 2003 Hej! Hmmm, jag är lite tveksam på att klassificera Pirds of Pray (låter mycke bättre än Gothams änglar som sci-fi tv-serie. Jag anser att denna tv-serie är lite något spin-off från batman-serie, alltså, typ hjälte-serie som superman mfl. Jag personligt tycker att denna ämne inte stämmer in i ämne Övriga sci-fi Hm... Tänkte att eftersom Arkiv X går in i Sci fi så kanske Gothams änglar också gör de. Det utspelar sig ju i framtiden (en snar framtid, men dock), dessutom använder dom ju en väldig massa teknik som mikro-com-radior, holografikska skärmar å (*spoiler*) tekniska hjälpmedel för att gå. Dessutom utspelar det sig i en värld där det finns människor som har övernaturliga krafter... Men jag vet inte, jag e lite dålig på att klasifiera serier. Men vi får väll se vad forumledarna tycker. Jag kan ha förståelse om detta ämne tas bort. Tänkte bara det skulle va kul att diskutera serien med andra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Jag hoppas att detta ämnet inte stängs. Jag har inte sett så jätte mycket av Gothams Änglar men av det jag sett så verkar det vara en helt okey serie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Excelsior Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Gotham... Är inte det samma stad som Batman & Co härjar runt i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aliline Posted June 16, 2003 Report Share Posted June 16, 2003 Gotham... Är inte det samma stad som Batman & Co härjar runt i? Det stämmer, serien handlar om batmans dotter som han fick tillsammans med catwoman. Jag läste någonstans att 'Birds of prey' betyder ungefär 'kvinnor på jakt. Birds är visst ett smeknamn på kvinnor. snygg hemsida om serien Jag vet inte om detta räknas som spoiler, men jag varnar. spoilervarning * * markera sista raden så kommer det fram * Det visades bara 9 avsnitt i USA(fast de filmade 13 st) Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted June 17, 2003 Author Report Share Posted June 17, 2003 Det stämmer, serien handlar om batmans dotter som han fick tillsammans med catwoman. Kan ju också tillägga för dom som e intresserade att serien bygger på en serietidning med samma namn som utspelar sig i "nutid" (eller vad man ska säga) innan batman stuckit. Men det är väldigt många skilnader mellan tidningen och TV-serien förutom att Batman försvunnit. Den enda som igentligen är sig lik någotsådär är Oracle (Barbra Gordon)... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted June 18, 2003 Report Share Posted June 18, 2003 Såg denna serie. Och till min förvåning kändes den inte alls Gotham City. Den kändes mer vår tid 2000-tal, platta vanliga datorskärmar och staden som sådan kändes inte alls fantasy som den gör i Batman filmerna, inte alls lika mörkbetonad. Vanliga klubbar/diskotek, men det kanske är meningen också. Sedan fick jag en rejäl drama/såpa varning känsla i det avsnittet om bebisen som hamnade i deras händer, när de skulle ta hand om det.... Det som var bra var när "barnet" sedan försökte döda henne..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
UNDO_2000 Posted June 18, 2003 Author Report Share Posted June 18, 2003 Såg denna serie. Och till min förvåning kändes den inte alls Gotham City. Den kändes mer vår tid 2000-tal, platta vanliga datorskärmar och staden som sådan kändes inte alls fantasy som den gör i Batman filmerna, inte alls lika mörkbetonad. Vanliga klubbar/diskotek, men det kanske är meningen också. Tja, serien bygger ju inte på filmerna utan på serietidningarna (som är i "vår tid") vilket gör att också miljön i serien ska vara vår tid. Om man ser på miljön i filmerna så är den lite mer "fantasifull" i 'Batman forever' och 'Batman och Robin' vilket jag personligen tycker har förstört mycket av filmerna också. Det känns inte som en riktig stad längre. Men jag kan hålla med om att det känns mörkare i filmerna än i Pirds of prey. Jag tycker det är bra att staden är mer "vanlig" i serien. Det ger större känsla av att det utspelar sig i den värld vi lever i. Sedan fick jag en rejäl drama/såpa varning känsla i det avsnittet om bebisen som hamnade i deras händer, när de skulle ta hand om det.... Det som var bra var när "barnet" sedan försökte döda henne..... Hm, jo, där blir jag nog tvungen att gålla med. Det är ett såntdär avsnitt som finns i alla serier med kvinliga hårda hjältar för att visa att dom trots allt innerst inne har moderskänslor och är en väldigt fin och ömsint kvinna som inget hellre vill än att stanna hemma med en stor skara barn och laga mat hela dagarna. :sjuk: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts