Jump to content

I dag fyller The Next Generation trettio år

Nyhet

Recommended Posts

Den 28 september 1987 susade Enterprise-D fram till tonerna av Jerry Goldsmiths ledmotiv för allra första gången på amerikanska tv-apparater.  Nu fyller alltså Star Trek: The Next Generation trettio år. Star Trek Databas önskar serien stort grattis!

TNG var en succé från första början och premiäravsnittet Encounter at Farpoint sågs av 27 miljoner amerikaner, uppger Wikipedia. Genom åren fortsatte tittarna att älska serien, och den är i USA den Star Trek-serie som har lockat flest tittare i genomsnitt medan den sändes. Här i Sverige dröjde det några år in på 90-talet innan TV4 och senare nuvarande Kanal 5 sände serien. Men många svenska trekkers kunde dock se serien via köp- och hyrvideo, eller på brittiska Sky One redan innan dess.

TNG sändes under sju år och vann 19 emmmys. Nedan ser du en trailer för serien som sändes på amerikansk tv 1987.

[ Till originalnyheten ]

Kikade lite idag på Encounter at Farpoint på Netflix. Måste säga att avsnittet står sig riktigt bra. Det ställer direkt stora frågor om mänskligheten och Picard och Q är alltid fantastiska att titta på. Sedan var det pang på rödbetan direkt, inte en så lång uppbyggnad som Discovery hade. Något jag föredrar. Blir intressant att se om Discovery kan leva upp till TOS och TNG.

Egentligen det enda klagomålet jag har är att jag gillade Enteprise bättre som modell en cgi-skepp som det nu är i den remastrade varianten. Ser ut som ett datorspel i vissa rymdscener.