Jump to content

Nu kan du spela Star Trek: Bridge Crew utan VR-glasögon

Nyhet

Recommended Posts

image_171229.png

I juni släpptes Star Trek: Bridge Crew till virtual reality-konsolerna Oculus Rift, HTC Vive och PlayStation VR. Nu har spelet släppts även för oss utan VR-glasögon, men frågan är om spelet kan hålla huvudet högt utan dem.

Star Trek: Bridge Crew är en kooperativ stjärnskeppssimulator där upp till fyra spelare kan samarbeta för att utforska det ultimata gränslandet. Spelet erbjuder en helomslutande virtuell miljö, röstkommunikation och även spårning av spelares hand- och huvudrörelser, vilket har gjort den sociala interaktionen till ett av spelets mest hyllade inslag och bidrog till ett allmänt positivt mottagande från recensenter.

VR-konsolmarknaden är dock fortfarande ganska begränsad, både vad gäller konsolernas tillgänglighet och utbudet av bra spel, vilket i sin tur leder till ett underskott av spelare, vilket i sin tur minskar incitamentet för att göra någonting åt problemet. Skapare har länge kämpat för att övervinna denna onda cykel av bristande tillgång och bristande efterfråga, men trots många framgångar återstår faktumet att många som vill prova på Star Trek: Bridge Crew inte har utrustningen att göra det.

För att råda bot på detta släppte Ubisoft nyligen en ny patch som gör det möjligt att spela spelet på en vanlig skärm, både till PC och till PlayStation 4. Patchen introducerar även stöd för Microsoft Mixed Reality, samt ett antal grafiska uppdateringar som är anpassade för VR-lösa spelare och VR-spelare med hög datorprestanda.

Jag har själv provat på PC-versionen (tillgänglig via Steam), och kan intyga att det fungerar. Jag har bara spelat ett par korta ronder än så länge, och fann upplevelsen rolig men något oimponerande. Att styra skeppet med mus och tangentbord känns lite slött och klumpigt, och röstkommandon verkar inte fungera för tillfället. Dessutom känner man av att spelet var till för att spelas med 3D-glasögon, och det kan vara lite svårt att få en ordentlig överblick på kommandobryggan på en vanlig skärm.

Jag bör dock påpeka att jag hittills bara har spelat i enspelarläget, vilket kanske inte är spelets starkaste kort. I enspelarläget övergår fördelningen av arbetssysslor från att vara ett inlevelserikt samspel till att skapa en massa merarbete, och kräver ofta bokstavligen att spelaren sitter på flera stolar. För att underlätta det här problemet finns ett antal kortkommandon som minskar behovet av detaljstyrning, men därmed försvinner också en del av tjusningen med spelet.

Med så många knappar och skärmar att hålla reda på hjälper det att använda bägge händerna, vilket tyvärr kan vara svårt utan en VR-konsol.

En del av dessa problem kan säkert lösas eller lindras med hjälp av framtida uppdateringar baserade på spelares upplevelser, men kontentan är kanske att om du planerar att spela på egen hand och utan en VR-konsol så går du miste om två av spelets stora lockelser.

Om du trots detta känner dig ivrig att se USS Aegis' kommandobrygga med egna ögon så kan jag tipsa om att spelet just nu är rabatterat både på Steam och på PlayStation Network. Dessa reor är dock ganska vanligt förekommande, så om plånboken svider efter julhandeln så behöver du inte fatta några förhastade beslut.

Om du vill vänta och se vad andra har att säga om upplevelsen så kan du kanske stilla begäret med hjälp av det äldre spelet Star Trek: Bridge Commander, som är utformat just för ensamma spelare med vanliga datorer. Spelet kommer från 2002, men har många spelarskapade modifikationer som förbättrar allt från grafiken till utbudet av skepp. Personligen kan jag rekommendera modifikationen Kobayashi Maru, som senast uppdaterades år 2011.

Dessvärre finns Bridge Commander inte tillgängligt via digitala spelbutiker, utan man får ge sig ut och leta efter ett begagnat exemplar.

Källa

[ Till originalnyheten ]