Jump to content

Diskussionstråd för säsong 3 *Spoilers*

Aike

Recommended Posts

Ovan ser vi det trailern för det första avsnittet: That hope is you.

En undran är varför det heter del ett när nästa avsnitt nu på fredag har ett helt annat namn? Ett mysterium.

I mitt tycke var det en ok inledning. Som vanligt oerhört snyggt gjort rent produktionsmässigt.

Men underligt att vi bara ser Burnham och inte resten av besättningen. Det introduceras en grupp nya figurer. Är det ett tecken på att de gamla figurerna kommer att stå något åt sidan?

Tycker dock avsnittets stora brist är att det inte känns som nästan 1000 år senare. Det här kunde vara samma tid som de lämnade eller bara 100-200 år in i framtiden. Varken teknologi eller hur folk beter sig, klär sig med mera är märkbart annorlunda. Visst, Federationen har fallit eller åtminstone decimerats (om man får tro andra uppgifter jag har läst). Men samtidigt verkar teknologi och städer frodas på planeten Burnham hamnar på. Det är nästan så att det ser mer utvecklat än vad vi är vana med från tidigare serier.

Jag är inte heller helt såld på idéen att Federationen är borta. Dels känns det som för mycket fokus på Star Trek-världen och inte det klassiska rymdäventyret som TOS och TNG stod för. Dels är idéen med The Burn och att dilithiumkatastrofen en trist tanke. Detta tycks ju mer vara någon slags metafor för en klimatkatastrof och oljeanvändning än den optimistiska teknologisyn Star Trek generellt har stått för.  Den har väl dock stöd i TNG-avsnittet Force of Nature från säsong sju vad jag minns. Men ändå en trist utveckling. Och trist att de inte kan komma på något nytt. Discoverys bästa avsnitt har handlat om de nya idéer de har tillfört t ex Spore drive samt Sarus art. Hembesöket på hans hemplanet ser jag som det överlägset bästa avsnittet i serien hittills. The Burn och Federationens undergång känns mer som en idé för Star Trek-roman eller en fanserie.

• 8 months later...