Nyhet Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Richard Arnold i 50-årsåldernRichard Arnold, Star Trek-arkivarie från år 1987 och framåt samt utredningskonsult till Star Trek: The Next Generation, säsong 3-4, har dött i en ålder av 66 år. Hans nära vän Michael Okuda meddelade detta igår kväll på sitt Instagramkonto. Han var från ung ålder anställd av Gene Roddenberry för att hålla koll så att Star Trek var konsekvent med tidigare utgivningar och hade även uppdraget att kontrollera ex romaner så att de inte avvek för mycket från den etablerade kanon. Richard Arnold var även en mycket uppskattad föreläsare på konvent runtom i hela världen. Undertecknad redaktör (Pjotr'k) mötte honom på Fedcon i Tyskland år 2013 och han var även i Norge ett par gånger, vid konventen som anordnades där på 00-talet. Reaktioner från omvärldenMånga fans är bestörta över nyheten, vilket tusentals kommentarer på sociala medier tydligt visar. Richard Arnold var en person som var uppskattad som person och som föreläsare och många är de som fått möjligheten att lyssna till honom. Thomas Dahl, mångårig norsk trekker bosatt i Sverige, berättar idag för Star Trek Databas om sina möten med Richard Arnold: "Jag har förlorat två goda Star Trek-vänner på sistone. Först Aron och nu Richard. Båda slet en hel del med hälsan så vi hade nog alla i bakhuvudet att möjligheten fanns att förlora dem båda för tidigt, men inte så här. Aron dog inte alls av sina njurproblem men en hjärtattack medan han tränade smågrabbar i fotboll. Och Richard, som alltid åt en mängd mat han absolut inte fick äta, somnade stilla in medan han sov. Richard var en genial historieberättare och kombinerat med att han inte var så bra på att hålla en hemlighet så blev det en god kombination. 😉 Thomas DahlHans historier om Roddenberry var fantastiska. Om hur han satt vid hans sjuksäng mot slutet och berättade grova vitsar (vilket Roddenberry älskade) men också hur Roddenberry gjorde det svårt för TNGs producenter att skapa konflikter i handlingen då han håll så hårt på sin vision om en positiv miljö bland alla på skeppet. Richard var ett levande Star Trek-lexikon, vilket Roddenberry värdesatte. När Richard berättade så tystnade alla av spänning. Jag blev först bekant med Richard år 2004 och bjöd hem honom till min hemstad Stavanger i Norge tillsammans med en annan av mina vänner, Mark Allen Shepherd. Där hade han roligt runt de vackra fjorderna och raggade på mina kompisar. Han besökte också Oslo lite senare tillsammans med sin vän J Paul Boehmer. Richard var som Aron väldigt rak, men också extremt social och trevlig. Vi pratade lite nu och då om allt som händer i världen och det känns overkligt och otroligt tyst att inte längre höra deras röster." [ Till originalnyheten ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aike Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Verkligen tråkiga nyheter! Även om Arnold inte var så känd bland gemene man, så har jag känt till honom sedan 90-talet. Då var han gäst på brittiska shopping-tv-kanalen QVC som hade en Star Trek-timme varje vecka. Sedan förekommer han ju även i den officiella biografin om Roddenberry. Arnold verkade leva varje trekkers dröm ett tag där i slutet av 80-talet och början av 90-talet när han var Genes assistent. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts