Jump to content

Recommended Posts

Posted

I avsnitt 1.13 "The Conscience of the King" av TOS får vi veta att Kirk var en av de få som överlevde massakern på Tarsus IV.  Är detta något som någonsin kommer tas upp senare i serien eller lämnas det ämnet där? Jag har svårt att tro att en så traumatisk upplevelse inte lämnat ett stort avtryck, men det kanske snarare visas i Kirks beteende, värderingar samt de beslut han tar? Om någon har några tankar är jag idel öra. 

• 4 weeks later...
Posted

Ett sent svar eftersom forumet inte längre är särskilt aktivt. Minst sagt.

Nej, det nämns aldrig igen i TOS eller någon av filmerna. Serien gjordes i en tid när de flesta serier hade helt fristående avsnitt eftersom de skulle kunna repriseras i vilken ordning som helst utan att förvirra tittaren. Dessutom fanns ju knappt någon möjlighet att spela in avsnitt på 1960-talet, så folk fick vänta på repriser, vilket kunde dröja månader eller år. Således var det svårt att ha en liknande kontinuitet som finns i moderna serier som visas på streaming eller för 10-15 år sedan sålde bra på dvd.

Samtidigt är bristen på kontinuitet en fördel med äldre serier tycker jag. Mycket lämnas åt fantasin hos tittaren. 

Det kan dock finnas romaner som tar upp vad som hände på Tarsus IV, men jag har dålig koll där. Sedan kanske det kommer tas upp i Strange New Worlds, eftersom Kirk återkommer där.

Ett undantag finns dock när det gäller TOS. Det är Space Seed, där den andra långfilmen ju som säkert bekant är en direkt uppföljare.