Mr Borg Posted September 23, 2004 Report Share Posted September 23, 2004 Såg en dokumentär häromdagen på Discovery channel. Handlade om de nya magnettågen som är väldigt snabba. De gör 4-800 kilometer per timme. Eftersom tågen inte går mot något friktionsbaserat så drar de bara 1/3 av vad ett normaltåg gör i el. NASA gjorde sedan ett test att försöka frambinga världens snabbaste tågfarkost. Det blev ett världsrekord på hela 10 300 kilometer i timmen. Tog 2 eller 3 sekunder för det att färdas 5 kilometer. Vad tror ni? Kanske är det dags för ljusets hastighet snart? Fiction känns mer verkligt för varje dag som går! Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 23, 2004 Report Share Posted September 23, 2004 Tänk när tågen kom, då sa man att man skulle dö om man kom upp i 100km. Carl Sagan förklarar i sin bok om kosmos att nå hastigheter precis under ljushastighet inte är en overklighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted September 23, 2004 Report Share Posted September 23, 2004 Jag tror inte att vi kommer att få uppleva någon ljushastighet under vår livstid. Jag tror inte ens att vi kommer att vara i närheten. Inte med tåg iallafall. Men med rymdskepp vet man ju aldrig...... ;) Här är föresten discoverychannel's sida om tåg: http://www.discoverychannel.se/ultimates/feature6.shtml Annars kör världens snabbaste tåg för passageratrafik just nu i Shanghai, det färdas 431 kilometer i timmen från flygplatsen in mot staden. Inte så illa det heller.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted September 24, 2004 Report Share Posted September 24, 2004 Var det inte så att de fick sänka hastigheten på X-2000-tågen, för att folk blev så åksjuka? Jag undrar hur det är färdas 10x ljudets hastighet, jag menar G-krafter, hur tar man kurvor? Man måste ju börja bromsa fem mil innan stationen... :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Borg Posted September 24, 2004 Author Report Share Posted September 24, 2004 Har för mig något sådant om de tågen ja. X2000 alltså. Själva hastigheten i sig är ju inga problem, det är själva accelerationen som är påfrestande. Undrar om det är möjligt för oss att färdas i jättehöga hastigheter, då måste man ju komma på något som funkar under accelerationen då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smirf Posted September 24, 2004 Report Share Posted September 24, 2004 Det finns en hel del mer eller mindre fantasifulla projekt, som går ut på att man kör tåg i tunnlar i ett vakum. NASAs übersnabba tåg hade ett X antarl raketmotorer med oika steg, och for igenom en plasttunnel där man skapat vakum. Poängen med att köra tåg i just vakum är att man på så vis tar bort friktionen med luft, och på så vis kan nå högre hastigheter än vad man skulle gjort om man körde i en normal atmosfär. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts