Rymdmonstret Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Jaa, jag satt och funderade lite idag på hur man ska göra, jag har beställt de tre borgfigurerna och picard och data etc. och nu funderar jag på att göra nån monter åt dem där man skulle kunna posa dem lite "häftigt" mot varandra. Här är en av mina ideer: Om man skulle ta ett gammalt akvarium i någorlunda skick, lägga sand i botten och sedan bygga ett landskap som kan se lite ??kenaktigt ut, kanske köpa några fräsiga kaktusar till landskapet och sedan göra nån tuff bakgrund, skulle detta vara kul eller bara alltför nördigt? Varför detta skulle vara bra är för att jag har katter jag kan inte ha saker framme då blir det leksaker åt dem.. hm, eller är det "normalare" att skaffa en glasmonter åt dem? :P har ni några ideer på nått som skulle vara tufft? nån som vet nån bra sida om man tex vill bygga en miniatyr brygga eller en del av en borgkub lr nått skojj ? ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Jaa, jag satt och funderade lite idag på hur man ska göra, jag har beställt de tre borgfigurerna och picard och data etc. och nu funderar jag på att göra nån monter åt dem där man skulle kunna posa dem lite "häftigt" mot varandra. Här är en av mina ideer: Om man skulle ta ett gammalt akvarium i någorlunda skick, lägga sand i botten och sedan bygga ett landskap som kan se lite ökenaktigt ut, kanske köpa några fräsiga kaktusar till landskapet och sedan göra nån tuff bakgrund, skulle detta vara kul eller bara alltför nördigt? Varför detta skulle vara bra är för att jag har katter jag kan inte ha saker framme då blir det leksaker åt dem.. hm, eller är det "normalare" att skaffa en glasmonter åt dem? :P har ni några ideer på nått som skulle vara tufft? <{POST_SNAPBACK}> Jag tycker att det låter jättebra att försöka bygga ett slags panorama som det heter. Lägger man ner lite (mycket) möda på att få det bra så kan det bli hur snyggt som helst, kanske t.o.m. snyggare än modellerna du beställt. Risken med ditt akvariumsandpanorama är väl att dina katter tror att det är deras sandlåda... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 7, 2004 Author Report Share Posted November 7, 2004 alltså jag tänkte ha ett lock på eländet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shinzon Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Du ska ju inte öppna förpakningarna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 7, 2004 Author Report Share Posted November 7, 2004 Du ska ju inte öppna förpakningarna <{POST_SNAPBACK}> heh, jag visste nån skulle komma med det inlägget, men jag köper inte det här för att spara till tidens ände, utan för att jag själv skall få glädje av dem, och det får jag mest om de plockas fram ur kartongerna så jag kan se dem ordentligt! jag har svårt att se nöjet i samlande för samlandets skull! Däremot kan man vara försiktig när man plockar fram dem ur förpackningen så att man kan packa bort dem igen en vacker dag, t.ex. star wars som man lekte med som liten ligger ju nedpackade i sina orginalförpackningar.. sen om de blev lite slitna innan bortpackandet det bryr jag mig mindre om.. de ska ju inte säljas.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 7, 2004 Report Share Posted November 7, 2004 Du ska ju inte öppna förpakningarna <{POST_SNAPBACK}> heh, jag visste nån skulle komma med det inlägget, men jag köper inte det här för att spara till tidens ände, utan för att jag själv skall få glädje av dem, och det får jag mest om de plockas fram ur kartongerna så jag kan se dem ordentligt! jag har svårt att se nöjet i samlande för samlandets skull! Däremot kan man vara försiktig när man plockar fram dem ur förpackningen så att man kan packa bort dem igen en vacker dag, t.ex. star wars som man lekte med som liten ligger ju nedpackade i sina orginalförpackningar.. sen om de blev lite slitna innan bortpackandet det bryr jag mig mindre om.. de ska ju inte säljas.. <{POST_SNAPBACK}> Mmm, detta är den evigt otäcka samlarparadoxen. Jeg vet inte hur många gånger min gode vän holodoc och jag har diskuterat detta. Jag minns för ett par år sedan när han köpte några Lara Croft statyetter i äkta plast, som han plockade ut ur sina förpackningar. Gissa om jag tykade honom för det. "De sak ju vara i sina oöppnade ORIGINALFÖRPACKNINGAR" Sa jag. Men å andra sidan hur kul är det att han en snygg statyett eller byst i kartongen? Då har man ju ingen större glädje av den. Så jag tycker faktiskt att Rymdmonstret har en sund inställning till detta med samlande. Och ja, jag har faktiskt tagit av plasten och öppnat mina DVD-boxar, det var så svårt att titta på dem annars. ;) Men visst är det samlarens eviga förebanelse den här samlarparadoxen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Själv har jag ett litet museum i sovrummet. Det är ett helglasat vitrinskåp där jag har rymdskepp, gubbar och prylar i. När det gäller detta att "samla", så tror jag att man måste fråga sig för vem man samlar. Är det för mig själv eller är det för andra? Jag samlar först och främst för att det skall glädja mig, och då åker grejerna ur sina förpackningar. Sen finns det vissa saker, som serietidningar, som får ligga kvar i sina plastfickor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 8, 2004 Author Report Share Posted November 8, 2004 Själv har jag ett litet museum i sovrummet. Det är ett helglasat vitrinskåp där jag har rymdskepp, gubbar och prylar i. När det gäller detta att "samla", så tror jag att man måste fråga sig för vem man samlar. Är det för mig själv eller är det för andra? Jag samlar först och främst för att det skall glädja mig, och då åker grejerna ur sina förpackningar. Sen finns det vissa saker, som serietidningar, som får ligga kvar i sina plastfickor. <{POST_SNAPBACK}> heh, jag tror man kan samla för sin egen del även om man förvarar sakerna i sina förpackningar, men det beror på vad man är för slags person, om man är bekymrad över sakernas eventuella värde i framtiden? eller värde för mig just nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 Själv har jag ett litet museum i sovrummet. Det är ett helglasat vitrinskåp där jag har rymdskepp, gubbar och prylar i. När det gäller detta att "samla", så tror jag att man måste fråga sig för vem man samlar. Är det för mig själv eller är det för andra? Jag samlar först och främst för att det skall glädja mig, och då åker grejerna ur sina förpackningar. Sen finns det vissa saker, som serietidningar, som får ligga kvar i sina plastfickor. <{POST_SNAPBACK}> heh, jag tror man kan samla för sin egen del även om man förvarar sakerna i sina förpackningar, men det beror på vad man är för slags person, om man är bekymrad över sakernas eventuella värde i framtiden? eller värde för mig just nu? <{POST_SNAPBACK}> Jag är en person som måste ta fram grejerna och känna och se detaljer, prova tricoders och pistoler mm. Men jag har svårt för att lämna över grejerna till andra för att de skall känna och klämma, jag blir så orolig för att de skall ha sönder någonting. :blink: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rymdmonstret Posted November 8, 2004 Author Report Share Posted November 8, 2004 jag vet jag har jättesvårt att låna ut filmer tex. tänk om de repar dem? eller tappar bort dem? eller om jag glömmer att jag lånat ut dem.. :blink: då får man ju nästan panik... om ni har skepp tex. hänger ni upp dem lr ställer på hyllor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
EoNeel Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 jag vet jag har jättesvårt att låna ut filmer tex. tänk om de repar dem? eller tappar bort dem? eller om jag glömmer att jag lånat ut dem.. :blink: då får man ju nästan panik... om ni har skepp tex. hänger ni upp dem lr ställer på hyllor? <{POST_SNAPBACK}> Mina skepp står i vitrinskåpet, jag får inte hänga upp någonting i taket utan jag har fått mina orders om vad jag får ha mina grejer, och de reglerna är inte förhandlingsbara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
OnO Posted November 8, 2004 Report Share Posted November 8, 2004 När vi köpte vårt hus i sommras så bestämde vi att jag skulle få husera vilt i vår gillestuga med hem-bio projekt och star trek hörna och så vidare. Men nu är det så att gillestugan är fortfarande en byggarbetsplats, mest beroende på lathet (tittar hellre på star trek och annan sf på tv'n där uppe) så nu har jag ingenstans alls att förvara alla mina "viktiga" saker... (Måste sätta fart där nere) Vad det gäller att låna ut prylar som t.ex. dvdboxar så tycker även jag att det är obehagligt. Det känns lite som om man tappar kontrollen. holodoc är nog den ende jag med lugnt sinne lånar ut saker till, han är lika insnöad som jag och jag vet att han är snabb med att lämna tillbaka, och till yttermera visso vet jag att han är rädd om sakerna! Hur han vågar låna ut saker till mej (som har småbarn) vet i tusan.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts