Jump to content

John Carpenters - Dark Star

Rymdmonstret

Recommended Posts

Hm.. Dark Star, från 1974 är en jättebra film på många sätt, men det tog mig en 2-3 gångers omseende innan jag förstod detta. För det första, om man inte förstår humorn, så verkar allt bara korkat, som att skeppet är gigantiskt, men alla sitter på "bryggan" helt inklämda som sillar..

Eller badbollsmonstret som de plockade upp efter vägen...

Eller det jättelånga hiss-schaktet med hissen som typ bara stannar på en våning..

Eller bomben som blir filosofisk..

allt detta kan ju verka jättefånigt och bara dumt, men som sagt, för varje gång man ser filmen så blir den roligare.. ;)

http://www.imdb.com/title/tt0069945/

Hm.. Dark Star, från 1974 är en jättebra film på många sätt, men det tog mig en 2-3 gångers omseende innan jag förstod detta. För det första, om man inte förstår humorn, så verkar allt bara korkat, som att skeppet är gigantiskt, men alla sitter på "bryggan" helt inklämda som sillar..

Eller badbollsmonstret som de plockade upp efter vägen...

Eller det jättelånga hiss-schaktet med hissen som typ bara stannar på en våning.. 

Eller bomben som blir filosofisk..

allt detta kan ju verka jättefånigt och bara dumt, men som sagt, för varje gång man ser filmen så blir den roligare.. ;)

http://www.imdb.com/title/tt0069945/

<{POST_SNAPBACK}>

Fantastisk idiotfilm! Du tar verkligen upp höjdardetaljerna ovan...det man verkligen lägger på minnet. Till detta kommer naturligtvis den klassiska avslutningen...surfingen...

Storyn också...att åka runt och förinta "instabila" planeter...

Underbart 70-talsstuk på killarna också...och total frånvaro av stil, som det brukar vara i en rymdfarkost...

:lol:

Säger bara...se den...och älska den...eller hata den.... :w00t:

Filmen är bra OM man gillar humorn. Själv garvar jag mig fördärvad varje gång jag ser den. Badbollen och bomben är ju de stora komiska höjdpunkterna.

Sedan har ju Dan O'Bannon varit med och plitat ihop en av mina SF-favoriter, Screamers. (Ja han var med på Alien också, men det kändes för uppenbart för att nämna.)

:)

Filmen är bra OM man gillar humorn. Själv garvar jag mig fördärvad varje gång jag ser den. Badbollen och bomben är ju de stora komiska höjdpunkterna.

Sedan har ju Dan O'Bannon varit med och plitat ihop en av mina SF-favoriter, Screamers. (Ja han var med på Alien också, men det kändes för uppenbart för att nämna.)

<{POST_SNAPBACK}>

Screamers? Är det den med Peter Weller du menar?

I så fall håller jag med dig. Den är verkligen BRA. Jag köpte den på DVD-rea och trodde att detta är nog en sån där halvlökig dussinfilm. Men döm om min förvåning när jag började titta, första 10-15 minuterna stämde bra in på mina föraningar om "dussinfilm". Men sen b??rjade fimen växa mer och mer. En riktigt, riktigt bra Sci-fi film är det. Den vill jag verkligen rekomendera.

Kanske fel tråd att skriva om screamers, men jag öppnar ingen ny om den. fast det borde man kanske göra. Det är den definitivt värd! :)

Dark Star är mycket underhållande, den är så sagolikt knäpp. Jag saknar denna typ av sci-fi. Jag såg föresten Barbarella igår på Bio4 och den är inte på långa vägar lika underhållande som Dark Star.

En annan rulle som kan vara värd att tittas på är Logans Run. :rolleyes:

Dark Star är mycket underhållande, den är så sagolikt knäpp. Jag saknar denna typ av sci-fi. Jag såg föresten Barbarella igår på Bio4 och den är inte på långa vägar lika underhållande som Dark Star.

En annan rulle som kan vara värd att tittas på är Logans Run. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Logans Run är mycket bra...men det ska vi kanske ta på annan plats!? ;)

• Create New...