Sandra Posted January 29, 2005 Report Share Posted January 29, 2005 Jag har läst ut den första boken om Althalus och är inne på den andra (knivens sång), vad tycker ni om den? Vilka andra bra böcker finns det av David Eddings?? Vill ha många tips här eftersom man är en sådan läslus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 25, 2005 Report Share Posted February 25, 2005 Jag tyckte inte de två böckerna var särskilt bra om jag ska vara ärlig, men ändå gillar jag Eddings. I och med att det var den första fantasyförfattare jag läste (även innan Tolkien) så har jag en speciell plats i mitt hjärta för hans böcker i stort, även om jag tyckte att han tappade i stort sätt allt efter Elenientrilogin. Min rekomendation är att du ger dig på The Belgarid (Sagan om Belgarion) samt The Malloreon (Sagan om Mallorea). Dessa är klassisk fantasy berättad i ett högt tempo. Visserligen kan man riktigt all möjlig slags kritik mot den - att den är banal i sin uppbyggnad, klichéartade karaktärer och plottwists och vidare - men känslan den ger är riktigt skön. Om du inte fått nog av karaktärerna efter att ha plöjt igenom tio böcker med dem så kan du alltid ge dig på Belgarath The Sorcerer (Belgarath Besvärjaren på svenska?) samt Polgara The Sorceress (Polgara Besvärjerskan på svenska?) då dessa ger en mycket imponerande bild av fantasyvärlden som Eddings byggt upp under 7000 (!) års historia. Jag rekomenderar även att du läser böckerna på engelska och inte de svenska översättningarna. Jag brukar inte ha problem med översatta böcker och vänder mig oftast emot puritaner som vill ha allt i originalspråk, men här gör det verkligen skillnad. Mycket tack vare att The Belgarid och till viss mån The Malloreon översattes av Wahlströms Ungdomsböcker som har en målgrupp från ungefär 10 - 13 när böckerna är tänkta (om man får tro Eddings själv) från 15 - 18 år. Sen kan du alltid läsa hans icke-fantasy böcker som är rätt trevliga de med, speciellt då The Losers som enligt mig är bland det bästa han skrivit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 26, 2005 Author Report Share Posted February 26, 2005 Jag håller på att försöka leta upp alla de böcker han har skrivit, och har funnit en del! men inte på engelska, vilket jag med tycker verkar bättre. Jag gillar hans sätt att skriva. Mycket humor men ändå en gnutta verklighet över en del. Men det är antagligen fantasy som är det jag håller fast vid mest, eftersom det har blivit enormt mycket Potter och SoR på senaste tiden. Typiskt nog har jag bara läst en av Potter-böckerna på engelska, OotP, men ska låna GoF av en vän... Vad finns det mer för fantasy böcker på engelska?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
everybodyknows Posted February 26, 2005 Report Share Posted February 26, 2005 Vad finns det mer för fantasy böcker på engelska?? <{POST_SNAPBACK}> Huga! det finns tusen och åter tusentals fantasyserier på engelska! Faktum är att trots jag har läst fantasy i drygt femton år så har jag inte ens skrapat på ytan! :P Det beror egentligen på vad du är ute efter för någonting. Vet inte riktigt om detta är rätt tråd för det här, men hur som helst så brukar jag dela in fantasy i tre stora klasser. Under dessa finns det givetvis ett myller av underkategorier och genres, men i stort sätt tänker jag så här: 1. High Fantasy: Term jag snappade upp någonstans för serier med alla de "klassiska" ingredienserna, så som alver, drakar, troll, dvärgar etc. Även om Tolkien har alla dessa så räknar jag inte honom hit. Han har en egen stil i och med att han skapade den moderna fantasyromanen (Obs! För att inga puritaner ska bli arga så skrev jag den moderna fantasyromanen. ;) ) 2. Comical Fantasy: Som namnet antyder så är detta serier med humorn som främsta medel och drivkraft. Detta innebär inte att de inte kan ha bra historier, rikt persongalleri osv, men eftersom de så att säga driver med sig själva får de sällan eller aldrig en seriös framtoning. Jag brukar varva med sådana här böcker för att hålla fötterna på jorden och inse att fantasy är ett tidsfördriv och ingenting annat... 3. Realistic Fantasy: Vid genre som jag använder för att beskriva serier som antingen utspelar sig i en alternativ version av vår egen värld eller en värld där det finns mycket få andra raser än människorna. Den stora skillnaden mellan denna och High Fantasy tycker jag är att medan man i High Fantasy mörsar på med drakar och vättar tills man spyr så är man mycket mer återhållsam med detta i Realistic Fantasy. Personligen min favoritgenre. Om du vill ha tips om författare, inköpsställen eller något liknande kan du skicka ett PM så kan jag ge dig det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandra Posted February 27, 2005 Author Report Share Posted February 27, 2005 Låter ju helt perfekt försöker hela tiden samla på mig alla sorters fantasy, engelska osv. för att bli en bättre "författare", åtminstone för att skriva mina berättelser bättre. Någon dag ska jag ta mig tid att leta upp flera böcker på biblioteket, kan behövas. Jag gillar nog all slags fantasy och vill gärna då ha förslag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts