Jump to content

Casablanca

Centerwall

Recommended Posts

Ja du har nog en poäng som inte är alltför krystad. Citat är jag gone på, men miljön finns där. Det tycks som vissa blir "fast" där men kommer inte därifrån. Quarks bar har ganska tydliga paralleller med Ricks bar, en spindel i nättet som kan fixa det mesta. Cardessia har sin parallell med tyskar. Federation är den firhetsälskande amerikanerna som kommer att vinna kriget. Men passar Bajor på frankrike?

Rick är en hårding så även Quark, men kärleken får han att glömma detta och hjälper till med en flykt för sin flickvän som han dessutom "väljer" bort. Men är Natima verkligen så mesig som vår älskade Ingrid Bergman. Är inte avskedstalet precis tvärtom?

Rick är en hårding så även Quark, men kärleken får han att glömma detta och hjälper till med en flykt för sin flickvän som han dessutom "väljer" bort. Men är Natima verkligen så mesig som vår älskade Ingrid Bergman. Är inte avskedstalet precis tvärtom?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ser snarast Natima som en kombination av Ilse Lund och Viktor Laslo. Garaks roll i avsnittet påminner om polischefens, och Gul Torans om major Strasser.

Delar av avskedstalet återkommer i ett annat avsnitt (tror det är "A Call to arms") när Rom drar det för Leeta.

De köper jag, men att få se Quarks bar blir som att få se Ricks bar tiden före Ilse. Skit nu kommer jag bara att tänka på detta när jag ser på detta i fortsättningen. Men vem är Peter Lorre - jag kom inte ihåg vad han spelade i filmen, Urgate eller något sånt. Och kanske framför allt vem är Morn, kanske den näst största bankdirektören från Holland, för då blir väll Rom den största, han som Ricks andra hand påstod jobbade i köket.

Peter Lorres karaktär är nog inte med - i början av avsnittet får vi ju reda på att Quark har en "cloaking device" - men vi får inte se hur han får dem (nu jämför jag cloaken med visumen som Ugarte ber Rick gömma).

Och kanske framför allt vem är Morn, kanske den näst största bankdirektören från Holland, för då blir väll Rom den största, han som Ricks andra hand påstod jobbade i köket.

<{POST_SNAPBACK}>

:D

Denna liknelse är intressant. Nu kan jag inte min Casablanca så där jätte bra, men jag förstår ändå vad du menar. Jag kan faktiskt hålla med till en viss del.

Jag har en vän som även dragit paraleller med Moonbase Alpha, så visst.

Jag skall leta fram Casablanca och kolla på den. :D

En annan liten snygg parallell är skrivandet av manuset. När Curtiz började att filma Cas. så hade man inget manus. Detta arbete på gick medan man filmade. Skrivprocessen fortsatte ju även inom DS9 när man filmade. Okej, detta kanske var lite för mycket höga växlar,, men ändå.