thestargaze Posted September 21, 2005 Report Share Posted September 21, 2005 ************************************* Projekt Voyager är en studiecirkel där vi diskuterar avsnitt av Voyager-serien. Projektet initierades den 3 november 2004 i diskussionen Voyager säsong 2 dvd av Kathryn Archer. Varje vecka väljs två avsnitt från Voyager serien, som vi i förväg bestämmer att vi ska se för att sedan diskutera avnitten här över forumet. När veckan har gått och nya avsnitt börjar diskuteras (i särskild diskussion) så är samtidigt diskussionen i princip över här, men om det finns synpunkter efteråt så är det inget som hindrar att diskussionen fortsätter. Om diskussionen blir väldigt aktiv kanske vi t.o.m. väntar med att se nya avsnitt för att det är så kul att diskutera de föregående! Diskussionen skall vara om händelser, arter, planeter och andra företeelser i de aktuella avsnitten och jämförelser med andra avsnitt ur andra serier är välkomna. Om diskussionen om en viss sak tar överhand så kanske det i vissa fall skulle vara lämpligt att starta en egen diskussion för detta (om där inte finns en sådan diskussion). En forumledare kan då enkelt flytta över de inlägg som hör dit, så att vi får en bättre helhet. Välkommen till diskussionen. Här diskuterar vi de avsnitt som står noterat i undertiteln. Nya diskussioner kan skapas allt eftersom vi startar på två nya avsnitt. "Studiecirkelns" ledare är Kathryn Archer. ******************************** Avsnitt: 2.17 - Dreadnought Sammanfattning: Ett av Cardassianernas tungt beväpnade robotskepp är på väg mot den fredliga planeten Rakosan. Torres beslagtog detta robotskepp och byggde om det under sin tid med The Maquis. Nu vill Torres transporteras till robotskeppet för att desarmera dess dödsbringande arsenal och rädda livet på 2 miljoner Rakosaninnevånare. 2.18 - Death Wish Sammanfattning: Voyager befriar oavsiktligt en Q-varelse, som hållits fängslad på en isolerad asteroid. Q-varelsen ber om en fristad ombord på Voyager och har en märklig begäran. Men kapten Picards gamle Q-motståndare dyker plötsligt upp och vill återföra den räddade Q-varelsen till asteroiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted September 28, 2005 Author Report Share Posted September 28, 2005 (edited) 17 - Dreadnought Ännu ett underbart avsnitt med Torres! Jag måste säga att jag inte från början trodde att avsnittet skulle vara bra. Återigen får man lite insikt på hur Maquis-besättningen liv var innan de hamnade på andra sidan galaxen. Lite underligt är det dock hur Cardassianernas robotskepp "råkade" hamna där och hur Voyager råkade stöta på skeppet under deras färd tillbaka till Jorden. Rymden är stort, i verkligehten skulle Voyanger lätt kunnat passerat skeppet och varit helt ovetande att "deras" skepp förstört en hel planet. För att vara helt ärlig, är jag är inte så säker på att jag accepterar deras förklaring helt och hållet. Men å andra sidan är det ju ändå Sci-fiction...Önskar bara att besättningen var lite mera involverade i Torres försök att "disable" robotskeppet. Betyg: VG- Edited September 29, 2005 by Kathryn Archer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thestargaze Posted September 29, 2005 Author Report Share Posted September 29, 2005 2.18 - Death Wish Det bästa som de kunde göra var att introducera Q till Voyager. Ett av de bästa avsnitten från Voyager enligt min mening är oftast relaterat till Q, inte undra på med tanke på att jag är intresserad av Q- kontinuumet och dess mystik. Death Wish tillhör visserligen inte en av mina favoriter, men kommer en god två ändå. Fast jag tycker nog att avsnitten The Q and the Grey och Q2 är något bättre än Death Wish. Avsnittet tar upp en intressant frågeställare. Alla som har följt Star Trek vet ju att Q är odödliga och det har slagit mig att Q- varelserna (och då menar jag inte enbart han som spelas av John de Lancie utan även de andra) verkar oftast uttråkade. Skulle de inte vilja dö, enbart för att det är något som de inte har upplevt? Tja, det är det som avsnittet tar upp i stort sätt. Avsnittet ger en djupare insikt på vad de är för varelser, hur de lever (även om man inte får svar på allt får man en ganska bra insikt på hur det kan vara att vara Q). Jag måste nog säga att det är det bästa med avsnittet. Kate (Kathryn Janeway) fungerar väldigt bra med John de Lancie (Q), jämfört med Captain Picard. Sedan så hjälper det också att de oftast har ”roliga??? samtal vid de scener de har tillsammans. Äntligen får man se en annan än John de Lancine som Q. Enbart för detta tycker jag att avsnittet är värt att se! Death Wish får alltså helt klart godkänt i betyg ifrån mig. Betyg: MVG Roliga citat från avsnittet: Janeway: Based on my research, you have been many things... a rude, interfering, inconsiderate sadistic.. Q: You've made your point. Janeway: Pest. An oh, yes...you introduced us to the Borg, thank you very much. But one thing you have never been is a liar. Q: I think you've uncovered my one redeeming virtue. Am I blushing? Q: Is this a ship of the Valkyries, or have you human women finally done away with your men altogether? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted September 30, 2005 Report Share Posted September 30, 2005 Dreadnought Jag gillar detta avsnitt. Dawson gör sin bästa insatts hittills i serien. Scenografiskt lyckas man också få fram en klaustrofobisk stämning där det blir mer och mer svår andat. Men det som gör det hela så bra är hur LeVar Burton lyckas att föra samman just skådespelare och scenografi i dialogen. Detta gör att dialogen blir intrigdrivande i sig, för en billig peng (Berman måste älska Burton) lyckas man skapa en spänning som håller minst lika hög nivå som ett mer actionbetonat avsnitt. Sedan tycker jag det är roligt att Voys ensamhet här blir just mindre ensamt. Missilen öppnar upp den fiktiva världen och vi får en snygg återkoppling till den resterande ST-världen. Det är magiskt att Cardessia skapar spänning fast de inte är där. Detta är mycket snyggt skrivit av Holland och Klink - Klink är för övrigt en mästare på att överföra texten just till ”bild” i sitt arbete med teleplayen, spana efter hennes namn och ni kan se paralleller. Just Teleplayen får här en ganska viktig betydelse. Klink lyckas att förstärka det moraliska problemet i och med att anpassa denna till ett storyboard där miljön blir ett del av det moraliska problem som B’Elanna brottas med. Sammanfattningsvis är detta ett mycket gott hantverk gällande agerande, bild och dialog. Smart, spännande och underhållande. Med lite mer pengar hade man kanske kunnat få till smörbrunnen i palten men en 4 räcker det ändå till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted October 3, 2005 Report Share Posted October 3, 2005 Deathwish Det är riktigt kul att se hur man plötsligt vågar sig på att utveckla Q och dess tillhörande värld. De Lancie är nedtonad vilket gör att man här får ett helt annat djup i dialogen, förut har skämten ibland hindrat de grundliggande frågorna att komma fram. Nu är inte humorn borta, men det är svartare och skär mycket djupare. Det är också roligt att se hur De Lancie harmoniserar med avsnittets handling, vanligtvis brukar de Lancie få allt fokus och det har egentligen bara varit Stewart som ha kunnat stå upp mot honom. Voyager har ingen Stewart men de har helt klart ett bättre skådespelarsnitt än TNG och det märks just här. Både Russ och Beltran visar sina bättre sidor och vi slipper se pinsamma Rikerminer. Kanske är det detta som gör att dialogen blir bra, och dialogen är det som är A&O när det gäller Q-avsnitt. Det gäller att hänga med för att kunna fånga upp alla nyanser. Att ta upp det filosofiskasjälvmordet på detta sätt är helt klart spännande. I ett samhälle där individansvaret är helt utvecklat så måste även beslutet gällande sitt egna liv vara en självklarhet. Plötsligt står Q för det konservativa och människan för det utvecklade, detta ger Q en helt annan lyster och plötsligt har han mer sympatier från tittarna än tidigare. Men frågan blir ännu mer komplicerad än att bara handla om rätten att ta sitt liv, Janeway ska ju i sin tur fatta ett beslut som går ut på att rädda Q så att Q kan ta sitt liv. Detta är en vinkling av problemet som känns helt fräsch och ny. Det är alltså inte bara ens rätt att ta sitt liv, där också en skyldighet att kämpa för att en ska kunna få göra detta. På detta sätt har Voy lyckats visa på hela problemet med denna fråga – visst det finns några till men poängen är vid ett accepterande av denna rättighet medföljer ju också en del skyldigheter som man måste kämpa för. Men just att det är Q gör att det finns ytterliggare en dold problematik i detta avsnitt, nämligen; Kan Gud ta sitt liv? Ja är det yttersta tillståndet trotts allt inte evigt? Vad blir drivkraften i evigheten? Ja frågorna är oändliga och jag har diskuterat detta länge med mina vänner och det vi har kommit fram till är att ST har faktiskt tar ihjäl Gud en gång för alla. Detta betyder dock inte att man har tagit ihjäl det religiösa eller tron på Gud, ja inte ens heller föreställningen om Gud. Utan det är bara Gud man tar ihjäl. Roligt, klurigt, och stimulerande. Inte det bästa Q avsnittet – All Good Things – men en andraplats räcker väldigt långt…. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts