Jump to content

Filmatisering av Asimovs stiftelsetrilogi?

Zeldun

Recommended Posts

Hejsan, som mitt första inlägg här vill jag spy lite galla över Hollywood.

Jag var nyfiken på om det var på gång något filmprojekt efter filmatiseringen av I, robot som gick ut på att få upp Stiftelsetrilogin på vita duken. Till min glädje verkade det som det. Jag gjorde lite efterforskningar på Google och hittade en hel del nyhetsmaterial om att man efter I, robot börjat planera en produktion av Stiftelsetrilogin. Det stod klart att regissören skulle bli Shekhar Kapur. Det är tydligen samma manusförfattare som I, robot vilket borde innebära dåliga nyheter. Man skulle tydligen fokusera på de två sista böckerna i trilogin. Men sedan hittade jag mig fram till produktionens hjärta: Hollywood! Och där fick jag en smärre chock. De verkar göra någon sorts komplett omskrivning av handlingen. Istället för att Vintergatsimperiet har sin huvudplanet Trantor, ska nu imperiet utgöras av Jorden (?) som i böckerna är en mytologisk och bortglömd värld. Hur kan det gå så här? Jag blir så trött... Så här skrivs det på Hollywood.com:

Based on the "Foundation" trilogy by Isaac Asimov, a parable to the rise and fall of the Roman Empire and the emergence of Christianity. Far into the future, Hari Seldon, pioneer of a new science called psycho-history, mathematically predicts the fall of Earth's empire throughout the galaxy, followed by thirty thousand years of chaos. Earth has become a giant computerized center that administrates the entire galaxy, but the distant colonies have deteriorated nearly to barbarism. Seldon plans for his brainchild, The Foundation, a reclusive body located on another planet, to emerge as the new civilization through the preservation of knowledge and order.

Källa: http://www.hollywood.com/movies/detail/id/370600

Vi som känner vår Asimov och hans Stiftelseböcker vet att detta är högst förvirrat och strider emot hans senare bok Stiftelsen och Jorden till exempel. Men kanske är det bara en okunnig människa på Hollywoods hemsida som skrivit fel. Man kan ju alltid hoppas på det, annars ser jag detta som en hädelse emot science fictionsvärldens främsta verk. Någon här som vet mer och kan berätta mer om detta projekt?

Zeldun; Låt inte FOX lägga vantarna på Asimov verk....de kommer troligtvis våldföra sig fullständigt på dem....

Prata om att FOX lägger in sina egna värderingar "and the emergence of Christianity" med tanke på den röda tråden genom böckerna är att alla "förnuftiga" människor är mer eller mindre uttalade ateister som anser att de som har tro är lite "småkenpiga" men inget som stör dem för att de troende har en "udda" hobby.

Om de ska göra film på orginal trilogin undrar jag hur de kommer att visa när stiftelsen mer eller mindre skapar en "falsk" relion där folk dyrkar högteknoligi med tillhörade prästerskap och därmed indirekt kontrollerar de omkringliggande planeterna.

Nej jag tror inte att filmen ha mycket gemensamt med orginalet förutom namnet.

Precis min tanke. Jag tycker hela det här projektet verkar mycket skrämmande. Asimov var en av förnuftets förkämpar, han var med i den amerikanska motsvarigheten till den svenska föreningen Folkvett och det sista han skulle vilja förknippas med vore nog den kristna högern i USA. Detta är i sanning en skam.

• 1 month later...

Ologiska delar eller ej, jag kommer ändå att köpa biljetter till premiärdan... :D

Vad det gäller flytten från trantor till jorden tror jag nog att det är gjort för att det ska vara lättare för folk som ser jorden som universums mitt punkt att acceptera plotten.

Det där med kristendomen är nog inte så långsökt ändå. Stiftelsen är helt enkelt kristendomen för tvåtusen år sedan då den började växa fram omgivet av ett hav av vantroende.

någon som har en ung premiärdag? J.