Kai Dukat Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Satt och läste en gammal bok av Sam J Lundwall ”Science Fiction – Från begynnelsen till våra dagar” Som sann SF-älskare så är Herr Lundwall en viktig del gällande rättfärdigandet av denna genre med både bra noveller och bra fakta böcker om genren. Men även Månen har sina fläckar och går det att förlåta denna legend efter detta citat som jag fann i boken.. ;) ;) ;) ”Det är inte heller överraskande att film- och tv-försöken i science fiction oftast är generande barnsliga. I tv förekommer sf mestadels som strålpistolsprakande rymdoperor á la den amerikanska Star Trek som efter att ha gått tre år i USA lades ner 1968 under vilda klagoskrik från de unga tittarna……” Har han uttryckt andra åsikter om serien än denna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Satt och läste en gammal bok av Sam J Lundwall ”Science Fiction – Från begynnelsen till våra dagar” Som sann SF-älskare så är Herr Lundwall en viktig del gällande rättfärdigandet av denna genre med både bra noveller och bra fakta böcker om genren. Men även Månen har sina fläckar och går det att förlåta denna legend efter detta citat som jag fann i boken.. ;) ;) ;) ”Det är inte heller överraskande att film- och tv-försöken i science fiction oftast är generande barnsliga. I tv förekommer sf mestadels som strålpistolsprakande rymdoperor á la den amerikanska Star Trek som efter att ha gått tre år i USA lades ner 1968 under vilda klagoskrik från de unga tittarna……” Har han uttryckt andra åsikter om serien än denna?? Det kanske var några år sedan eller så? Men visst är vi barnsliga *rolig* :lol: J. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Centerwall Posted January 18, 2006 Report Share Posted January 18, 2006 Nåja, Lundwall har gjort mycket bra för utgivningen av fantastisk litteratur i Sverige, men å andra sidan är han kanske inte så mycket expert som han vill visa. Se bara på hans utgivning av Lovecraft till svenska som konsekvent har med ett förord med ett citat som felaktigt tillskrivs Lovecraft och som ger en helt felaktig syn på dennes litteratur. Eller varför inte ta romanen Odjurets torn som gavs ut under Lovecrafts namn trotts att denne inte har skrivit boken. Varför tar jag upp Lovecraft här? Jo för att visa att allt inte är guld som glimmar och att Lundwall antagligen inte vet något om Star Trek. Jag har bestämt för mig att han har hyllat många av de författare som skrev avsnitt till TOS t ex. Men apropå experter, är ni på en SF-kongress i Sverige någon gång kommer ni nog att träffa på John-Henri Holmberg (redaktör för Nova med mera) om ni ställer er i rökrutan. Fråga honom vad han tycker om Star Trek. Bered er på en sågning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kai Dukat Posted January 19, 2006 Author Report Share Posted January 19, 2006 Jo du Lovecraft är riktigt dåligt behandlad av Lundwall, det är mycke jobb att få bort fördomarna kring denne. Men in SF så är Lundwall faktiskt säkrare men jag tror att du har rätt gällande kunskaperna kring ST hos honom. Jag tror att detta kan ha att göra med att man vill frigöra SF från det "dåliga" mediumet. Film och TV har (och har inte) ansetts fint i det finare rummet och det är dit han vill. Men jag är nog säker att detta håller på att ändras. Kul med Holmberg med tanke på just Nova, för visst var det Lundwall som startade denna?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts