Gå till innehåll
MrsMorn

Ranker

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat över den heirarki som finns i Star Trek och framför allt i Starfleet. De påstår att de har elliminerat all fattigdom, maktbehovet och mycket mer. Jag kan inte låta bli att tänka på varför de har en sådan strikt heirarki som det egentligen är om man tittar riktigt noga. Visserligen har jag bara sätt TNG men jag tycker ändå att det är so himla stelt. För mig så skulle den heirarkin egentligen vara utplånad och de ha kommit på ett annat sätt som är mycket smidigare.

Hierarki=Makt? :S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är som dom säger i star wars: Du kan inte styra ett rymdskepp med en komitte. (jag är ingen komitte!) Oavsett hur demokratiskt ett land är måste det vara någon som har det sista ordet i en miltär organisation. Någon måste vara the man (or woman) at top annars funkar det inte. J.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
De är som dom säger i star wars: Du kan inte styra ett rymdskepp med en komitte. (jag är ingen komitte!) Oavsett hur demokratiskt ett land är måste det vara någon som har det sista ordet i en miltär organisation. Någon måste vara the man (or woman) at top annars funkar det inte. J.

Ja och jag tror att det behövs mer än några århundraden för att människan ska tappa det "beteendet" som har gjort att det behövs en "chain of command" för att något ska fungera på ett smidigt sätt. Vi som har gjort lumpen kan ju men kanske lite större lätthet se hur mycket snack och lite egentlig verkstad det skulle bli om man ha allrådande demokrati med allt vad det innebär. Och om man tittar på företag och instutitioner så behöver man även där ibland fatta snabba beslut där man inte hinner diskutera alla aspekter av det hela. Det säger sej självt att om man är en större organisation (nu pratar jag inte om Borg) så finns det en massa viljor och tankesätt, vilket i sej är positivt, men som skulle innebära en såååå lång beslutsprocess att nada skulle hända inom en överhuvudtaget rimlig responstid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag hade tänkt mig som jag inte skrev ovan var någon form av plattare "pyramid" om man kan säga så. Det måste i väldigt många fall, även i det samhälle vi lever i, finnas en ledare för att så utvecklingen till att gå framåt. Men jag har funderat på om ST inte börjar komma till den punkten där de är framme för att tänka om på ledarfronten. Jag har inget konkret förslag på vad det skulle kunna vara men vi kanske kan utveckla en? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det käns som att dom har en ganska platt organisation ändå om man tittar på TNG och deras skepp enterpise. Visserligen har dom många officerare men jag får ändå det intrycket att dom har en platt organisation. Intrycket förstärks på sätt och vis av att dom högsta officerarna ofta är uta och ränner själva på away-uppdrag :)

Redigerad av michael ricochet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu