Vanheden Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Jag har i skrivande stund tagit mig igenom 4 säsonger av VOY, tyvärr lyckades jag inte "upptäcka" Star Trek förrän runt ett halvår sen, tack vare sexans TNG-maraton. En sak jag undrar över är Chakotays grad. Man talar alltid om honom som "Commander", men hans provisoriska gradbeteckning säger att han är Lt. Commander. Det är dock känt att personer som t.ex. Geordi LaForge, Data och Tuvok adresseras som "Commander" som en nerkortning av Lt. Commander, men jag har aldrig genom seriens gång hört ngn referera till Chakotay som Lt. Commander. Svårt o tro att de har tagit fel gradbeteckning. Några spekulationer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NX-01 Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Jag har i skrivande stund tagit mig igenom 4 säsonger av VOY, tyvärr lyckades jag inte "upptäcka" Star Trek förrän runt ett halvår sen, tack vare sexans TNG-maraton. En sak jag undrar över är Chakotays grad. Man talar alltid om honom som "Commander", men hans provisoriska gradbeteckning säger att han är Lt. Commander. Det är dock känt att personer som t.ex. Geordi LaForge, Data och Tuvok adresseras som "Commander" som en nerkortning av Lt. Commander, men jag har aldrig genom seriens gång hört ngn referera till Chakotay som Lt. Commander. Svårt o tro att de har tagit fel gradbeteckning. Några spekulationer? Chakotay är Lietenant Commander. han var det innan han gick med i Maquis och när han tjänstgjorde ombord på Voyager efter att de kommit till deltakvadranten fick han tillbaka samma grad. men eftersom han endast provisoriskt tjänstgjorde inom Starfleet fick han ha en specialpip (precis som alla andra från Maquis), på den kunde man inte se vilken grad man hade. Lieutenant Commander brukar uttalas som endast "Commander". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts