Gå till innehåll
Centerwall

Star Trek och medeltiden

Rekommenderade inlägg

Jag håller just nu på att läsa den utmärkta boken "Tusen år av fantasy" av historiken Bo Eriksson. Boken handlar i korta drag om hur medeltidens myter har påverkat dagens fantasylitteratur, men lite då och då siktar herr Eriksson även mot stjärnorna. Som i följande passage:

"I dagens science fiction, som i filmen Alien (1979) och dess efterföljare samt i tv-serierna Star Trek: The Next Generation (1987 . 1994) och Enterprise (2001 - 2005), utforskas rymden och universum. De livsformer man upptäcker på främmande planeter och på andra galaktiska platser ges ett rum och ett namn, allt efter deras avvikande former, utseende och levnadssätt. Vad skiljer egentligen dessa filmer och tv-serier från antikens och medeltidens encyklopediska kunskapsinsamling? Yttre rymden eller Indien, främmande solsystem eller Etiopiens mytomspunna land; sett ur ett fantastiskt perspektiv fullföljer dessa författare och filmmakare ett antikt och medeltida arv."

På ett annat ställe i boken skriver han om en upptäcksresande som "färdats dit ingen människa tidigare färdats" och påpekar om en annan upptäcksresande att: "Nu var förvisso inte Gerald från Wales någon Jean-Luc Picard (eller James t. Kirk), kommendörkapten i "Stjärnflottan", men han har minst lika många intressanta möten att rapportera hem som någon besättningsmedlem på Star Trek."

Jag kan varmt rekommendera boken till alla som är intresserade av vad som har påverkat fantastisk litteratur och film (alltså både sf och fantasy).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst susdan74

Jag har fått det lokala biblioteket att köpa in boken. Den har inte kommit in än men jag är väldigt sugen på att läsa boken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu