Jump to content

Vad kom före Stora Smällen?

Nyhet

Recommended Posts

universe_timeline_thumb_081219.jpgDet är en fråga som många undrat över och ansetts omöjlig att svara på, eftersom de fysiska lagarna föddes i samma ögonblick. Men nu menar astrofysiker vid California Institute of Technology att upptäckten (WMAP-satelliten) att inflationen högst sannolikt startade från ett assymetriskt urtillstånd kan ge stöd för vissa teorier.

Inflationen kan inte ha startat i ett (symmetriskt) noll-entropitillstånd (riktningen av tiden förklaras med att entropin, eller oordningen, ökar), något måste ha triggat "igång" vårt universum. Man spekulerar i att termiska fluktuationer i tom rymd kan ha uppstått som rester av "kvarlämnad" entropi från andra universum vilket skulle kunna leda till att en hel hop nya "baby"-universum föds i multiversummet (ett överordnat universum) - vilka i sin tur lämnar kvar entropi för nya "baby"-universum att födas ur, o.s.v. De nya rönen stöder i viss mån dessa spekulationer.

If we are part of a bigger multiverse, there is no maximal-entropy equilibrium state and entropy is produced via creation of universes like our own.

(fysikern Sean Carroll)

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Jag har alltid haft svårt att acceptera teorin om den stora smällen. Det jag hänger upp mig på är den ytterst mänskliga idén att allt måste ha en början och ett slut. Visserligen är mina kunskaper i fysik och liknande ämnen begränsade så jag betraktar detta från en mer filosofisk synvinkel men skulle det inte kunna vara så att vårt universum alltid har existerat och den stora smällen bara är en del i denna existens.

Jag har alltid haft svårt att acceptera teorin om den stora smällen. Det jag hänger upp mig på är den ytterst mänskliga idén att allt måste ha en början och ett slut. Visserligen är mina kunskaper i fysik och liknande ämnen begränsade så jag betraktar detta från en mer filosofisk synvinkel men skulle det inte kunna vara så att vårt universum alltid har existerat och den stora smällen bara är en del i denna existens.

Men är det inte det man säger? Jag vet att i skolan så hade man den förenklade utlärningen av att allt började med en smäll. Men på forskarnivå har man väl forskat på "tiden" innan smällen? Jag tycker mig ha läst det i en hel del vetenskapliga texter?

• Create New...