Jump to content

The Illimunatus! Triology

Kashked

Recommended Posts

Jag är precis färdig med mastodotverket Illimunatus! (från början en triologi som nu dock säljs i ett stycke) och jag skulle lite luddigt "snacka av mig" om den här, tror inte två människor som läst den har samma åsikt om vad som ens hände, men jag tänkte kolla om någon annan läst den.

För dem som gillar absurdism och underligheter kombinerat med sci-fi så är detta bibeln. Jag tycker den var helt underbar, dock så får man inte ha en känslig mage...

Tvekade huruvida den hör hemma i Fantasy eller Science fiction men den säljs som SF, så det är här den här tråden får höra hemma.

Det jag kan säga att jag själv tyckte är att jag fortfarande inte förstår det mesta, en av många av de mest grundläggande poängerna. Filosofin bakom boken (s.k. Discordianism) har jag läst in mig på och den känner jag att jag har ett grepp om dock. Vad gäller magin och numerologin så tänker jag inte ens FÖRSÖKA sätta mig in i de aspekterna...

"Don't whistle while you'r pissing... Hail Eris!" :lol: ;)

Tja, man förstår orden, det är inte det, det är bara det att man får ett drygt dussin versioner av storyn, ur olika perspektiv, med olika nivåer av hallucinationer och lögner (plus att man, som sagt, hoppar mellan olika tidpunkter och individuella perspektiv utan att författarna ger särskilt mycket förvarning, man kan ofta läsa en hel sida ur en karaktärs perspektiv, bara för att sen upptäcka att den scen man läst utspelar sig fem år tidigare och för en helt annan person än man trodde), och man har faktiskt ingen aning vilken version (om någon) det är man ska ta som det som faktiskt händer. Inte för att spoila, men ett av de intressantare ögonblicken är när en av karaktärerna för fram teorin att den enda som kan stämma överens med alla fakta är om allting han har upplevt faktiskt bara är en berättelse i en bok, och han sluter sig då till att han egentligen faktiskt bara är en fiktiv karaktär... :lol: