Nyhet Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 (edited) Företaget Samson Motorworks i Kalifornien har iallafall tagit fram en motorcykel som även kan flyga. Flygmotorcykeln som man gett namnet Swissblade är trehjulig, tvåsitsig, har klimatkontroll, två små nosvingar och två stubbliknande huvudvingar som kan fällas in som på en Schweizerkniv (det är väl därför namnet på farkosten är Swissblade kan man tänka :-). Just att man kan fälla in vingarna är en stor fördel mot tidigare flygbilar som alla haft fasta vingar. Flygmotorcykeln drivs av en 150 hk Kawasaki Jet Ski-motor och motorbränslet utgörs av blyfri bensin. Nu återstår väl att se om konstruktionen godkänns av FAA (USA:s luftfartsmyndighet). Enligt företaget förväntar man sig att ha den första prototypen på marken och i luften under 2011. [Klicka på bilden för förstoring] Källa [ Till originalnyheten ] Edited January 6, 2010 by Nyhet Link to comment Share on other sites More sharing options...
commander ricochet Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 Jo den var väl käck. Men för att det ska bli gemene mans fordon så krävs det ju lite mer- t.ex intyg för att få framföra motorcykel OCH ytterligare ett för att få flyga. Lägg därtill läkarintyg för att få flyga och säkert flera andra licenser. Sedan så har man ju det där med startsträcka som kräver utrymme och gör att man måste ta sej till en flygplats eller bo i något utav dom små samhällen som finn i USA som har startsträckor direkt utanför huset(men det låter dyrt) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 Swissblade kräver tydligen en väldigt kort start/landningsbana, bara c:a 600 m lång. Det borde väl räcka med en längre raksträcka, helst fri från bilar förstås... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Supreme Commander JAF Posted January 6, 2010 Report Share Posted January 6, 2010 600m låter ändå väldigt långt för ett så litet flygplan. Särskilt med tanke på att hercules och C17 kan starta på bara 900m. Jag är lite osäker men jag har för mig att gripen startar på runt 5 - 600 meter och det är ju ändå ett betydligt tyngre plan. Är du säker på att du inte menar 60 meter (även om det låter väl kort, utan katapult.) J. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fleetadmiral Posted January 7, 2010 Report Share Posted January 7, 2010 600m låter ändå väldigt långt för ett så litet flygplan. Särskilt med tanke på att hercules och C17 kan starta på bara 900m. Jag är lite osäker men jag har för mig att gripen startar på runt 5 - 600 meter och det är ju ändå ett betydligt tyngre plan. Är du säker på att du inte menar 60 meter (även om det låter väl kort, utan katapult.) J. Nej, det ska vara 600 m. Jag förmodar att motorn helt enkelt är för svag för att att lyfta planet tidigare. Landningssträckan borde däremot vara betydligt kortare tycker man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts