Jump to content

I Am Spock

The Holy Three

Recommended Posts

Det här är uppföljaren till Leonard Nimoys första bok I Am Not Spock från 1975. Denna bok skrevs 20 år senare år 1995, fyra år efter att den sista Star Trek filmen gjorts med originalbesättningen. Detta ger Nimoy en chans att än en gång reflektera över sin karriär, som till stor del varit länkad till Star Trek och karaktären Spock. Sex filmer har gjorts sedan den senaste boken kom ut, så det kommer finnas mycket nytt intressant att läsa om i boken.

Jag äger en kopia jag fick signerad av Leonard Nimoy själv förra året, men har tyvärr inte läst den än. Är det någon annan här på forumet som gjort det? Vad tyckte ni i så fall?

Tanken är att beta av den lite senare i år och lägga upp en recension när den är genomläst, ser att det för tillfället inte finns en recension på boken uppe än.

autobio_nimoy_amspock.jpg

Jag har lite info som du kanske finner intressant angående din nyinköpta boks äkthet när det gäller signaturen, som vi diskuterade i den här tråden: http://www.startrekdb.se/forum/index.php?showtopic=3229.

Jag märkte att omslaget på ditt var annorlunda från mitt. Din är den brittiska versionen medan min är den amerikanska (som kan ses på bild i första inlägget av den här tråden), kanske inte så konstigt med tanke på att jag köpte min från en amerikansk säljare på Ebay medan du köpte din av en brittisk säljare på Ebay. Eftersom din är därifrån minskar ju chanserna något att signaturen skulle vara äkta eftersom antalet signerade brittiska kopior av boken inte lär vara lika många som antalet signerade amerikanska kopior.

Men jag läste precis en intervju med Leonard Nimoy i Star Trek Communicator #107 från 1996, där han nämner att utöver den tio städer långa turné han var på för att promota sin bok i USA (där signering även ingick), så gjorde han även en liten promotion turné i Storbrittanian där han besökte England, Irland och Skottland.

Så chanserna är väldigt goda att boken du just köpte innehar en äkta Nimoy signatur! Kanske får du det bekräftat av säljaren också om han nämner att han köpt boken i samma veva som när Nimoy promotade boken i Storbrittanien.

Nimoy har varit i Storbrittanien många gånger som kongressgäst också. Det var ju så du fick din bok signerad. Är din bok 1st edition också?

För att utöka samlingen köpte jag precis den här boken, nu från amerikanska Ebay. Säljaren påstår att han fått den signerad i NY på Shatners PR-turné. Även denna är en 1st edition. Kostnad $20.50. Jag skickar den till några amerikanska kompisar så kan jag plocka upp den nästa gång jag åker dit och hälsar på.

http://i.ebayimg.com/22/%21Bmt42TQ%21mk%7E$%28KGrHqQH-C4EtsPT+F9zBLgpN8bcgw%7E%7E_14.JPG

http://i.ebayimg.com/18/%21Bmt45W%21%21Wk%7E$%28KGrHqYH-EIEttKwzG%29qBLgpOKhIdQ%7E%7E_12.JPG

Ja han har ju varit där några gånger som det också, han har även en officiell fanclub i England som han besökt vid något tillfälle. Min är en 1st edition på I Am Spock, dock 3:e edition på I Am Not Spock tror jag, den allra nyaste.

Bra andra köp du gjorde förresten, riktigt bra och intressant bok. Åker du till USA rätt ofta?

Idag fick jag äntligen hem boken och har läst ett kapitel. Den börjar bra. Autografen? Tja, det må vara hänt att den är falsk, men priset på boken var iaf rätt. Skicket är mycket bra också.

Givet kommer jag köpa "I am not Spock" i framtiden och även Shatners "Star Trek Movie Memories" och "Get a Life". Även TNGs technical manual, vilken jag har på CD-rom redan, står på önskelistan.

Idag fick jag äntligen hem boken och har läst ett kapitel. Den börjar bra. Autografen? Tja, det må vara hänt att den är falsk, men priset på boken var iaf rätt. Skicket är mycket bra också.

Givet kommer jag köpa "I am not Spock" i framtiden och även Shatners "Star Trek Movie Memories" och "Get a Life". Även TNGs technical manual, vilken jag har på CD-rom redan, står på önskelistan.

oj, jag hade nästan glömt bort att jag hade tngs technichal manual i bokhyllan. Du kanske vill låna den någon gång?