Lexx Posted April 18, 2010 Report Share Posted April 18, 2010 Här är en ide jag funderade på. Vad om du kunde massproducera nanorobotar som kan haka på varandra som ett nanoskopiskt lego. Ge dem en mall (t ex en CAD fil) och de formar sig efter den. Då kan första steget vara att de bygger en rymdhiss, kanske med hjälp av kolnanorör och sakta men säkert lyfter upp sig själva till omlopp runt jorden. Där formar det både chassi, däck och interiör till en Enterprise modell. När själva chassit är skapat kan det förstärkas med mer nanorobotar och material. Bara att fylla på med syre, proviant, och gärna en warp drive om du har en sån liggande. Klä dig varmt och ta hissen upp till ditt nya skepp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RoLaren Posted April 19, 2010 Report Share Posted April 19, 2010 ROTFL! Jag vill ha det du tagit ;) :P När vi ändå håller på funderar, här är ett av mina favoritcitat: "Why is it that dinosaurs always die running" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SvanUlf Posted December 6, 2010 Report Share Posted December 6, 2010 Här är en ide jag funderade på. Vad om du kunde massproducera nanorobotar som kan haka på varandra som ett nanoskopiskt lego. Ge dem en mall (t ex en CAD fil) och de formar sig efter den. Då kan första steget vara att de bygger en rymdhiss, kanske med hjälp av kolnanorör och sakta men säkert lyfter upp sig själva till omlopp runt jorden. D??r formar det både chassi, däck och interiör till en Enterprise modell. När själva chassit är skapat kan det förstärkas med mer nanorobotar och material. Bara att fylla på med syre, proviant, och gärna en warp drive om du har en sån liggande. Klä dig varmt och ta hissen upp till ditt nya skepp Tja, idén är väl inte... dum... men den är tyvärr inte genomförbar... än. En rymdhiss finns det ju planer på som ett billigare sätt att frakta material upp i omloppsbana (och därifrån givetvis vidare ut i rymden om man nu vill det) och kolnanorör är väl det enda material jag kan tänka mig vi har tillgång till idag som skulle vara möjligt att bygga en sådan av. Problemen, som jag ser dem, är i dagsläget två; vi kan inte producera nanorobotar som är självreplikerande än, vilket torde vara en nödvändighet för att projektet skulle gå att genomföra och dessutom är rymdskeppen i Star Trek, hur coola de än må se ut, inte speciellt praktiska. Koppla på motorerna och du får en gigantisk centrifug. :P Däremot en warp drive skulle jag väl kunna knåpa ihop åt dig om du bara har tillräckligt med resurser i form av arbetskraft och energi. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts