Jump to content

The Holy Three ser på The Twilight Zone

The Holy Three

Recommended Posts

Jag gjorde ett rejält blind buy häromveckan och tryckte hem The Twilight Zone - The Complete Definitive Collection för dryga 100 dollar, plus frakt och eventuell tull. Det är en serie jag velat se sedan barnsben då man först fick se och höra alla referenser till serien i varannan film och TV-serie man såg på. För några veckor sedan tyckte jag alltså att det var dags att sluta sukta och agera istället. Idag anlände boxen och jag skall strax börja min resa in mot The Twilight Zone.

Jag ser givetvis fram emot att få se avsnittena med Leonard Nimoy och William Shatner i huvudrollerna. Speciellt avsnittet Nightmare at 20000 Feet med William Shatner, som både The Simpsons och Jim Carrey i Ace Ventura 2 gjort parodi på. Finns säkert andra Star Trek skådisar som dyker upp lite här och där, det ska bli kul att upptäcka dessa tillsammans med alla andra kända ansikten som dök upp under dom 156 avsnitt som producerades under fem säsonger.

Är det några Trekkies här på forumet som sett denna serie förut?

Twilightzonelogo.png

Edited by The Holy Three

Det är en fantastisk bra serie som inte får förbises av sanna scifi-fans. Jag har sett många avsnitt men tyvärr inte alla. The complete definetive collection bör väl innehålla alla säsonger från både gamla och nya serien + filmen? Var hittar man den samlingen?

Vill passa på att rekommendera outer limits som är en liknande serie.

Har nu sett klart på säsong 1, snittar cirka sju avsnitt per dag/kväll. Avsnittena är bara 25 minuter långa, så det är ingen större bedrift. Serien är riktigt bra, väldigt originell och bra skriven. Viktigt att ha i åtanke är att dom sista två minuterna av varje avsnitt kan helt och hållet ändra ens syn på dom tidigare 23 minuterna av avsnittet ifråga. Maken till bättre twists har jag aldrig varit med om.

Kvalitén varierar dock ganska kraftigt. Det är en berg och dalbana mellan betygen 5-10. Ena avsnittet kan vara jättebra medan nästa är väldigt mediokert. Även dom mediokra avsnittena är intressanta att se på, så det blir aldrig dåligt på något sätt. Så är det iaf under hela första säsongen. Ska bli kul att se om samma kommer gälla för dom övriga säsongerna.

• 3 months later...

Jag har hört att säsong ett är bäst, eftersom Serling fortfarande var orginell, men senare upprepade sig ofta.

Fast Serling var inte ensam om att skriva manus, Richard Matheson har skrivit en hel del avsnitt av säsong ett och två (där jag är nu.) Faktum är att dom flesta av de riktigt bra avsnitten i säsong ett stod Matheson för. Skulle säga att det är cirka 60/40 mellan dom båda.

• 7 years later...