Jump to content
Sign in to follow this  
Levir

Psykologiundersokning

Recommended Posts

Hejsan! Just nu sysslar jag med ett fordjupningsarbete i Psykologi B. Jag har valt att arbeta med genus och konsroller. I arbetet skall en undersokning rorande amnet inga, och darfor hade det varit jattesjyst om nagon hade tagit sig tid att svara pa nagra fragor. Om ni inte vill posta era svar har kan ni maila mig pa dawe.j@hotmail.com.

Är du man eller kvinna?

Hur gammal är du?

1. Anser du att könsmaktsordningen existerar?

Ja

Nej (gå till fråga 3)

Vet ej (gå till fråga 3)

2. Varför tror du att det är så?

3. Kallar du dig själv feminist?

Ja

Nej

Vet ej (gå till fråga 5)

4. Varför/varför inte?

5. Tycker du att kvinnor är bättre lämpade att arbeta i hemmet än mannen?

Ja

Nej (gå till fråga 7)

Vet ej (gå till fråga 7)

6. Varför?

7. Anser du att vi lever i ett jämställt samhälle?

Ja

Nej

Vet ej

8. Vad skulle kunna göras för att göra samhället mer jämställt?

9. I förhållande till andra länder, hur jämställt är Sverige?

Mycket jämställt

Ganska jämställt

Inte särskilt jämställt

Inte alls jämställt

10. Har du hört talas om Feministiskt Initiativ?

Ja

Nej (gå till fråga 12)

Vet ej (gå till fråga 12)

11. Sympatiserar du med deras kärnfråga?

Ja

Nej

Vet ej

12. Vad tycker du om kvotering i företag och politik?

Mycket bra

Bra

Sådär

Dåligt

Uselt

13. Anser du som kille/tjej, att det finns normer som du måste leva upp till för att bli accepterad?

Ja

Nej

Vet ej

14. Tror du att personer som tillhör det motsatta könet känner samma sak?

Ja

Nej

Vet ej

15. Skulle du kunna tänka dig att aktivt arbeta för jämställdhet i samhället?

Ja

Nej

Vet ej

Tack för din medverkan!

Könsmaktsordningen är en teori vars hypotes är att män som grupp är överordnade kvinnor som grupp och att detta avspeglar sig i samhället. Att erkänna könsmaktsordningen innebär inte att godta mäns underlägsenhet, utan att acceptera att det är så och oftast börja motarbeta det. Ofta erkänns könsmaktsordningen av organisationer och partier med ett feministiskt partiprogram, såsom socialdemokraterna och vänsterpartiet.

Kvotering innebär att, för att det ena könet inte ska vara överrepresenterat i till exempel f??retagsstyrelser, har medlemmar av det kön som befinner sig i minoritet förtursrätt, även om det finns andra som anses ha högre kompetens.

Man

27 år

1. Nej, inte i den utsträckning som beskrivs i din post. Ojämlikhet finns i viss mån, men att kalla det könsmaktsordning tycker jag är extremt.

3. Nej

4. Jag ser ingen anledning till att kalla mig det. Om man ska kalla sig *ist tycker jag nog att man ska vara lite aktiv inom eller ha ett intresse inom ämnet.

5. Nej. Frågan är lite vagt ställd. Syftar du på sådana saker som "kvinnors plats är i köket!"-attityd eller handlar det mer om vem som man tycker är mest lämplig att ta ut föräldraledighet etc?.

7. Njae. Jag ser det inte som jätte-ojämlikt, men det är väl att blunda för verkligheten att påstå att ojämlikhet inte existerar, t.ex. vad gäller löner för samma arbete.

8. Jag vet inte riktigt vad man kan göra rent aktivt. Många sådana aktiva åtgärder, t.ex. kvotering, tror jag snarare kan skada. Jag tror att marknadskrafterna efter hand kommer att jämna ut skillnaderna till en jämvikt (notera ej "jämlikt", det kan finnas en viss marknadskraftsberättigad diskriminering), särskilt när vi går mer mot ett tjänstesamhälle.

9. Generellt är det nog mycket jämlikt. Mot andra västländer har jag inte tillräcklig kunskap för att kunna avgöra det. Dock hör man ju det ofta nämnas att vi även där är mer jämlika.

10. Ja

11. Njae. Vag fråga.

12. Uselt. Kvotering är ojämlikt, och om man försöker rätta till ojämlikhet med kvotering inom t.ex. företag så diskriminerar man mot andra ev. mer lämpade kandidater. Som jag nämnde innan tror jag att kvotering kan göra situationen värre genom en negativ attitydutveckling. Bäst kandidat till jobbet enligt företagets bedömning bör gälla.

Ps. Notera det sista. Det är med "företagets bedömning" jag menar när jag tidigare skrev att viss marknadskraftsberättigad diskriminering kan förekomma. Ett företag bör få aktivt söka folk av ett visst kön om de anser att de vill ha det för en specifik roll. En kvinna med lite sämre erfarenhet kan t.ex. få ett jobb över en man med mer erfarenhet om företaget anser att en kvinna är mer lämpad för tjänsten. Det tycker jag inte är fel.

13. Njae, inte som jag upplever det iallafall.

14. Kvinnor upplever det nog mer skulle jag tro.

15. Nej. Jag vill inte jobba med politiska frågor som inte starkt intresserar mig.

Edited by Fmi

Kvinna

24

1. Nej, om du menar i sverige. (Ja om du menar i andra länder.)

3. Nej

4. Feminism representerar i allmänhet mycket extrema åsikter som jag inte delar, även om jag anser att det finns en viss naturlig snedvridning i samhället vad gäller lön och sysslor (i hemmet) i vissa fall. Kvinnor får ofta lite lägre lön än männen i samma ålder, detta beror dock ofta på att de har varit hemma med barn och inte har samma arbetslivserfarenhet till följd. Att kvinnorna är hemma med barnen mer än männen i många fall beror inte minst på biologiska faktorer som t.ex. amning och är helt naturligt.

5. Nej

7. Ja i stort sett (det finns självklart vissa motsatta fall), men det beror på hur man definierar jämställt. Är definitionen kvalitativ snarare än kvantitativ hävdar jag att det är så.

8. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på en millimeterrättvisa. Kvinnor och män är biologiskt olika och det kommer vi alltid att vara. Samhället förändras gradvis naturligt utan extrema åtgärder som lag på lika fördelning av föräldradagar. Människor ska inte behandlas som barn som inte kan tänka efter själva och göra vad de anser vara rätt i sitt eget liv.

9. Det beror på vad du jämför med, vag definition.

10. Ja

11. Absolut inte, FI är skadliga och har för extrema åsikter inlindade i ett vackert skrivet valmanifest.

12. Uselt! Rätt man på rätt plats, något annat skapar schismer och orättvisa

13. Nej

14. Nej

15. Nej, jag anser inte att det är en av de viktigaste politiska frågorna idag.