Gå till innehåll
Nyhet

Rymdfärjan gör sin sista rymdfärd

Rekommenderade inlägg

BildKl. 17.30 svensk tid idag skjöts rymdfärjan Atlantis upp i rymden. Det blir också den sista rymdfärjeuppskjutningen någonsin och den sista bemannade rymdfärden från Cape Canaveral på minst fem år. Atlantis sista resa går till ISS och ska pågå i 10 dagar. Resan innefattar även en rymdpromenad.

Som vi tidigare nämnt utvecklar Nasa en ny rymdkapsel, MPCV, men den beräknas inte vara färdig förrän 2014. Fram tills dess kommer transporterna av besättning och förnödenheter till ISS att ske med ryska Soyuz-kapslar.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följde uppskjutningen live på NASA's hemsida under ett antal timmar idag vilket var mycket intressant :)

Vi får hoppas att dem är i fullt ös med en helt ny generation av skyttlar snart! All respekt åt NASA som inte rädda för att drömma om framtiden och uppnår allt mer mål som tidigare verkat svåra eller omöjliga.

To boldly go where no man has gone before.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara instämma. Rymdfärjan är en epok som går i graven. Mycket spännade har hänt genom åren. De färderna jag minns bäst:

Challengerolyckan 1986

När de reparerade Hubbleteleskopet tidigt 90-tal

John Glenns återfärd ombord på Discovery 1998 (som jag faktiskt såg på plats)

Fuglesangs första färd

Tyvärr har dock allmänheten tappat helt intresse för rymdfarten. Och rymdfärjan gjorde det kanske lite för vanligt, det blev lite som en busslinje snarare än att verkligen boldy go where no one has gone before. Jag är rätt säker om viljan hade funnits så hade vi kunnat varit på Mars redan på 80-talet och haft baser på Månen sedan länge. Tyvärr var väl bara rymdfärjan det som det fanns stöd för de senaste trettio åren.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg