Jump to content
Sign in to follow this  
Nyhet

Mikronauter snart på väg till Marsmånen Phobos

Recommended Posts

BildAlla kanske inte vet vad mikronauter är. Men mikronauter är mikrorganismer som utgör "besättningen" på en rymdfarkost, i detta fall bl.a. representerat av det stryktåliga björndjuret. Dessa och flera andra typer av livsformer kommer att följa med den ryska rymdsonden Phobos-Grunt när den sänds upp i november.

Phobos-Grunt blir den första rymdfarkost som landar på en främmande himlakropp (vår egen måne ej inräknad) och tar med sig prover tillbaka till jorden. Mikronauterna följer med för att man ska kunna fastställa om mikrorganismer kan överleva i rymden. Om det är så, kan detta ge nytt stöd åt teorin att livet på jorden kom till oss från rymden.

Hela rymdfärden tar tre år varav två veckor blir på månen Phobos.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Jag har läst en del om detta och är väldigt nyfiken på hur det ska gå. Att till exempel björndjuret är extremt tåligt vet vi redan, men kan de överleva denna strapats tro. Har inte läst källan här ännu, men mins jag rätt så ska detta projekt öven utröna om det är möjligt att "plantera in" livsformer från jorden på andra planeter.

Jag följer detta med spänning. :)

Jag har läst en del om detta och är väldigt nyfiken på hur det ska gå. Att till exempel björndjuret är extremt tåligt vet vi redan, men kan de överleva denna strapats tro. Har inte läst källan här ännu, men mins jag rätt så ska detta projekt öven utröna om det är möjligt att "plantera in" livsformer från jorden på andra planeter.

Jag följer detta med spänning. :)

Du har rätt. Sällskapet The Planetary Society som ansvarar för mikronauterna menar att detta också är ett test om vi kan bli universums "trädgårdsmästare", där vi kan hjälpa andra världar på traven med att utveckla livet genom att sända ut sonder med mikrorganismer till andra världar.

Sign in to follow this  

• Create New...