Gå till innehåll
laxsill

Bokrecension: Star Trek and Philosophy - The Wrath of Kant

Rekommenderade inlägg

Samtidigt som jag köpte The Ethics of Star Trek () köpte jag boken Star Trek and Philosophy - The Wrath of Kant. Mitt initiella intryck av boken är väldigt bra. Jag ska försöka diskutera värdet i boken mer ingående. Information om boken från förlaget finns här. Den verkar inte finnas på SF-bokhandeln, men finns på Bokus.

Först: Formatet. Boken är skriven som en antologi, där olika filosofer av olika akademisk grad (ofta ingen, inom filosofi) får skriva om ett filosofiskt ämne som tas upp i Star Trek. En sak som är bra med det är att det tillåter boken att sträcka sig från tillämpad etik till metalogik utan att brista i kvalit??. Folk skriver om det de kan. Boken är uppdelad i fyra olika delar: en lite mer övergripande filosofisk del, en moralfilosofisk del, en politiskfilosofisk del och en metafysisk del. Det är en skön uppdelning som underlättar en röd tråd genom hela den filosofiska sfären. Nackdelen är att de har ett alltför snävt fokus på metafysiken. Det finns många teman de bara låter bli att ta upp. Odo och changelings berörs inte alls. Diskussioner om warpmotorer och ljusets hastighet låter man bli, likaså hur relativitetsteorin skulle påverka tidsflödet för warpresande (trots att de har ett kapitel om tiden). Inte heller diskuterar de metaetik, men det känns inte som ett ämne som Star Trek berör så mycket. Resten av det filosofiska spektrat berör de dock rätt bra.

Vidare: Innehållet. Som sagt lyckas de bra med att ta upp moralfilosofiska och politiskfilosofiska ämnen. De lyckas även vara kritiska mot federationen på flera stället. De diskuterar både det väldigt militaristiska styrelseskicket hos federationen (utan att fetischera demokratin för mycket) och federationens förhållande till Maquis and Cardassia. Det finns vissa riktigt djupa kapitel - som diskussionen om Spinoza, monismen och Borg i kapitlet "Inhuman Nature, or What's it Like to Be a Borg?" där jag tycker att de ger ett lite mer rättvist skildrande av Borg än vad serien gör (men så är jag ju också Borgälskare. Och fascinerad av Spinoza).

Annars är boken både väldigt bred - i det att den på ett rättvist sätt tar upp många ämnen - och djup - i det att den (till skillnad från The Ethics of Star Trek) tar upp frågorna på ett sådant djup att det är intressant även för den erfarne filosofen. Samtidigt som den med hjälp av avsnitt och scener från Star Trek förklarar de djupare teman man behöver förstå så att vilken lekman som helst kan läsa boken. Positiva nedslag är också kapitlena "Is Odo a Collaborator" om ansvar och Odo's tid som anställd under Cardassia på Terok Nor, "Mind your Ps and Qs, Power, Pleasure, and the Q Continuum" om meningen med livet om livet är oändligt långt och det inledande kapitlet "From Shakespeare to Wittgenstein: "Darmok" and Cultural Literacy" där boken tar upp språkfilosofi och världsbilder utifrån kanske det mest intressanta Star Trek-avsnitt som någonsin gjorts!

Jag har kollat runt efter fler böcker att läsa och recensera. Kanske den här?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu