Gå till innehåll
Nyhet

NASA har hittat jordens "tvilling"

Rekommenderade inlägg

BildNASAs Keplerteleskop har bekräftat den första planeten inom "den beboeliga zonen", den region där flytande vatten kan existera på planetens yta. Den nya planeten, Kepler-22b, är den minsta planet man hittat och kretsar i mitten av den beboeliga zonen runt en stjärna som liknar solen (klass G). Planetens radie är ungefär 2,4 gånger större än jordens. Kepler-22b ligger på 600 ljusårs avstånd och kretsar runt stjärnan på 290 dagar. Planetens temperatur ligger på runt 22(gradsym)C och har troligen både vatten och land.

- Resultaten fortsätter att demonstrera vikten av NASAs uppdrag som försöker hitta svar på de svåraste frågorna om vår plats i universum, säger Douglas Hudgins, som arbetar med Kepleruppdraget på NASA, i ett pressmeddelande.

[Klicka på bilden för förstoring]

Källa

[ Till originalnyheten ]

Redigerad av Nyhet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oerhört intresant. Tänk att vi kanske hittat en planet där det fins livsformer. Att ha en bild på en potentiel planet gör verkligen att tankarna börjar snurra. Hur ser planetens yta ut, hur ser livet ut, finns det växter? Frågorna hopar sig. Undra om jag kommer få svar inom min livstid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, även jag blir lika lyrisk över fyndet :D! Spännande värre! Och vilka följder det skulle kunna ha för mänskligheten. Om det finns en finns det fler – och kanske på närmare avstånd. Kanske finns det mänskliga kolonier ute i kosmos om några hundra år :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg