Jump to content

Year of Hell - diskussion om hur avsnittet börjar, inte slutar.

michaeala

Recommended Posts

I del 1 är Janeway kaxig och åker igenom Kremin space och det får hon ju ångra bittert. Men sen när det "börjar om igen" och hon kommer till samma rymdsnubbe så säger hon att de tar en annan väg.

Varför beter hon sig så annorlunda andra gången i del 2? Det borde ju blivit en time loop, eller hur? Hon minns ju inte vad som hänt, varför åker hon inte igenom samma område andra gången?

I del 1 är Janeway kaxig och åker igenom Kremin space och det får hon ju ångra bittert. Men sen när det "börjar om igen" och hon kommer till samma rymdsnubbe så säger hon att de tar en annan väg.

Varför beter hon sig så annorlunda andra gången i del 2? Det borde ju blivit en time loop, eller hur? Hon minns ju inte vad som hänt, varför åker hon inte igenom samma område andra gången?

Tidslinjen har ju återställts på slutet och krenim är mycket mäktigare. Det kan vara en anledning.

En annan anledning kan vara att första gången Krenim dyker upp och kräver att Voyager lämnar deras territorium så påstår all information (som ju verkar ganska trovärdig iaf) att de inte är i något Krenim Empire utan att det tillhör någon annan (som för den delen beter sig betydligt trevligare). Så, med tanke på att det säkert kostat dem mer tid att undvika deras territorium så är det ju inte så förvånande att Janeway väljer att lita på sin information mer än på ett enda dåligt utrustat skepp de råkar möta.

Sen hjälpte inte attityden heller, är jag säker på.

Andra gången de möts, i slutet av dubbelavsnittet, så är det mer ett vanligt "ni är i vårt territorium, var snälla och lämna det" och all information de har bekräftar att det faktiskt är i Krenim Empires territorium, så det är inte så mycket att orda om.

Så minns jag det iaf. Fast det var ett tag sen jag såg de avsnitten, så jag kan minnas fel :rodna: