Jump to content

Maquis - Självuppfyllande profetia?

Lord Di Lego

Recommended Posts

Idag när jag satt och tänkte så poppade ett par rader från Chakotay och Voyager upp, vilket ledde till att jag började fundera på en sak jag aldrig tänkt tidigare. Jag ville kolla vad folk trodde om det och om det ens var någorlunda sannolikt eller om jag bara var för flummig. :D

Men vi tar mitt resonemang från början. Serien är Voyager, avsnittet är "State of Flux" (1x11) :

"You were working for her [Janeway], Seska was working for them [the Cardassians]... was anyone on that ship working for me?"

- Chakotay to Tuvok, on finding out that Seska was a Cardassian spy

Jag tvivlar inte på att Maquiserna och deras uppror i DMZ var äkta och att det var en hel del folk som anslöts sig till dem. MEN... med tiden sen så började ju underrättelsetjänsterna få upp ögonen för dem (för att de var övertygade att upproret kunde bli farligt för de inblandade parterna) och försöka få in folk där, vilket inte kan ha varit så ofantligt svårt om man har i åtanke att Maquisernas organisation var såpass tunn vilket ju var ett måste för ett så decentraliserat "terroristnätverk" som de var.

I området finns ju ett antal styck stormakter som skulle vara intresserade av att ha folk hos Maquiserna, och det kunde också finnas flera anledningar. Federationen (Starfleet Intelligence), Cardassierna och kanske även Bajornans var ju direkt involverade i konflikten, Romulanernar och Klingonerna var säkert också intresserade av att få hemlig/taktisk information om de 3 tidigare nämnda genom Maquiserna och av att ha möjlighet att manipulera händelserna utan att officiellt behöva ta konsekvenserna. Sen fanns andra också som Breenerna som eventuellt också fanns på plats, om inte annat för att manipulera händelserna och få information, och Section 31 (och eventuellt andra liknande organisationer) ville också ta del av det plus att de ville hålla koll på de andra och i tysthet kunna förstöra de värsta planerna mot Federationen. Då har jag inte ens nämnt mindre arter/imperier i området som kanske hade underrättelsetjänster.

Förutom allt detta så hade förmodligen var och en av de här organisationerna inte bara en utan flera agenter inom Maquiserna som kanske inte ens visste om varandra.

Då kommer vi till tanken jag hade; är det inte möjligt att Maquiserna efter ett tag började bestå mer och mer av agenter från underrättelsetjänsterna som försökte utnyttja situationen? Så, man kan anta att agenterna behövde spela rollen väl för att inte - de förmodligen misstänksamma Maquiserna - skulle ertappa dem och dessutom riskerade de att hjälpa Maquiserna/spela ännu mer då de inte visste vilka som eventuellt var allierade agenter eller inte. Är det inte då en verklig risk/sannolikhet, ironiskt nog, att underrättelsetjänsterna skapade en självuppfyllande profetia?

Utan påverkan utifrån så hade kanske Maqusiernas motståndsrörelse fallit ihop och kanske till och med fått mindre information att använda sig av/varit mindre effektiv. Skillnader som de 3 involverade parterna säkert hade uppskattat. Men p.g.a. underrättelsetjänsternas infiltrationer av Maquiserna - både de utomståendes och ironiskt nog de involverade parternas underrättelsetjänster - så fortsatte det bara, eventuellt utan att Maquiserna själva ens stod vid rodret längre?

Edited by Lord Di Lego

Frågan är väl dock hur mycket makt en organisation som Maquis egentligen har? Att federationen och Cardassians har agenter i organisationen är ju inte så konstigt eftersom de väsentligen kontrollerar strategiskt viktiga punkter, men vad skulle vara det reella intresset hos andra arter?

Jag skulle inte tro att man kan få ut så mycket ur en sådan organisation. Visst, de utkämpar strider mot Federationen och Cardassians, men det kan väl snarare jämföras med att t.ex. kineser och ryssar skulle infiltrera Al-Qaida i hopp om att lära sig något strategiskt mot NATO (vilket inte lär hända eftersom counter-insurgency (finns det något bra svenskt ord för det?) skiljer sig så markant mot vanligt krig).

Dessutom finns ju alltid risken att om någon tredjepart (fjärde :)) manipulerar Maquis till en styrkeposition så ökar risken för att sådana uppror sprider sig till egna planeter.

Mja, nu tror jag väl inte heller att Maquis har speciellt mycket makt i sig. Det är väl snarare möjligheten att handla emot någon av de andra parterna utan att officiellt behöva stå för det, med andra ord utan att ta några konsekvenser, som är den största anledningen.

Om man har lärt sig någonting från underrättelsetjänsterna och kanske speciellt Section 31's intåg i DS9 är det väl att väldigt mycket händer bakom kulliserna ständigt, t.o.m. om allt officiellt verkar vara bra mellan två parter. Om ni minns avsnittet med Bashir och Section 31 på Romulus så fanns det ju ingen speciell anledning för eller hot för allt hemlighetsmakeri och manipulation, utan det var enbart i "förebyggande syfte".

Något som verkar vara konstant bland alla underrättelsetjänsterna är att alla har extrema kontrollbehov, så jag tror knappast att de hade frivilligt struntat i ett sådant här tillfälle. Underrättelse arbete är ju dessutom väldigt subtilt, lite som en schack match, genom att manipulera Maquis att agera på ett visst sätt kan man tvinga t.ex. Federationen att reagera och på så sätt blotta sig för den andra parten utan att de officiellt var delaktiga alls.

Men jag antar att du har en poäng angående information som går igenom Maquis, det kanske inte skulle varit så mycket av den som hade varit intressant för stormakterna runt omkring. Men man kan ändå tänka sig att det någon gång råkar dyka upp väldigt känslig information om försvars/militära svagheter i Federation/Cardassians som skulle vara av intresse, bara ifall att det skulle komma att bli användbart. ;)

Edited by Lord Di Lego

Det bästa är att jämföra Maquis med motståndsrörelsen i frankrike under andra världskriget och dessa hadde en väldigt stor påverkan på tyskarna eftersom de sprängde broar, järnvägar och viktiga installationer samt höll reda på var tyskarna befann sig och inte befann sig samt tog hand om bombplanspiloter som tvingats hoppa över fiendens territiorium. Dessa fick ju mycket hjälp av de allierade och blev därför en betydande faktor vilken säkert tyskarna försökte infiltrera och hålla koll på. J.