Jump to content

Äktenskapet sprack på grund av klingonska

Nyhet

Recommended Posts

Genom åren har den brittiske advokaten Vanessa Lloyd Platt hört många anledningar till varför äktenskap spricker. En av de underligaste var kvinnan som ville skiljas därför maken insisterade att hon talade klingonska och klädde sig som en klingon, skriver Chinadaily.cn.

-Det är galet, säger hon. Dessa sakerna borde inte vare en del av mitt arbete.

Lloyd Platt berättar att hon har hört många andra konstiga skäl, och vill i stället att den brittiska lagen för skilsmässor ändras så att ingen part behöver uppge varför de ska skiljas.

Källa

[ Till originalnyheten ]

Edited by Nyhet

Hmmm... det där är inte bara överstyr, det är hela vägen ner i diket. Kortslutning.

Nog för att man kan vara intresserad av serierna o.s.v. men de flesta begränsar sig till att titta på dem. Vissa av oss diskuterar dem även här, men att förvänta sig att Star Trek ska spilla över till verkligheten i den bemärkelsen är bara för mycket. Star trek är inte ett säskilt udda intresse - det är scifi, en del av en genre precis som vilken annan serie som helst. Man ser inte några par som skiljer sig p.g.a. att frun gillar desperate housewifes (för att dra ett exempel) utan det skulle snarare ske om hon ville ha ett sådant liv i verkligheten.

Man ser inte några par som skiljer sig p.g.a. att frun gillar desperate housewifes (för att dra ett exempel) utan det skulle snarare ske om hon ville ha ett sådant liv i verkligheten.

Äktenskapet hade nog gått åt pipsvängen oavsett vilken besatthet personen hade haft. Eller ja, kanske med undantag av de socialt accepterade som sport.

Jag tror nog att sport också kan leda till att folk skiljer sig, fast vissa saker (som t.ex. sport) är nog mer socialt acceptabla vilket leder till att partnern accepterar besattheten längre än om det varit något annat. Som sagt, besatthet generellt tenderar att leda åt det håller, om inte partnern är med på det...

Sen tycker jag personligen iaf att det är lite orättvist att jämföra ST/SciFi med Desperate Housewifes (DH). DH är ju mycket mer förankrat i folks riktiga liv, steget från ett realistiskt liv till DH är inte i närheten av lika långt som från folks riktiga liv till ST (när man inkluderar SciFi delarna iaf).

Jag tror att folk undervärderar hur mycket serier som t.ex. DH kan påverka människor över tid. Hur många personer finns det inte som har behov av att ha ett dramafyllt liv med konspirationer, svåra sitautioner/beslut att ta (de är ibland inte det, men personen målar upp de så), kärleksproblem, förräderi, att alltid vara upptagen, etc. Det är ju väldigt likt hur serier som DH målas upp och visas, så visst tror jag att att såna serier också påverkar människor och kanske leda till att par skiljer sig.

Men som sagt, det är mer diskret, det går inte säga absolut säkert att det var pga det. Till skillnad från när man insisterar på att partnern måste bete sig som en klingon. :D

Jag bara drog ett exempel, har faktiskt inte sett ett enda avsnitt av den serien - reklamen räckte för att avskräcka mig. Men min poäng var att dra en del av en serie till verklighet (att låtsas vara någon man inte är längre än på skoj), oavsett vilken det är blir extremt, om det så är star trek, allo allo, solsidan eller "DH". Jag skulle bli skvatt galen om min man t.ex. inte skulle vilja sluta härma Ove i Solsidan.