Gå till innehåll
Aike

Kirk sanningssägare medan Picard kritiker

Rekommenderade inlägg

En skillnad mellan TOS och TNG jag har funderat över är att när Kirk respekive Picard håller ett moraliskt tal eller över huvud taget synen på etik i respektive serie i slutet av avsnitten är att Kirk ofta har ett starkt sanningspatos. Han har en auktoritet och när han får mothugg så argumenterar han för sin situation som ofta är väldigt lik patriotiska amerikaners och kanske förverkligat vad som står i den amerikanska konstitutionen och frihetsdeklarationen. Han kanske inte alltid är nöjd med slutresultatet som i City of the edge of forever när han tvingas se kvinnan han älskar att dö för att rädda framtiden från att ändras.

Picard däremot, även om han tar etiska positioner generellt, verkar vara mer kritisk, mästrande och har en vet bäst attityd kanske mest tydligt framgår i första säsongen, men det finns med en del hela tiden. Han är alltid kritisk mot Q som verkar vara en form av gudsmetafor, han mästrar urinvånarna som har dödstraff i Justice, det är nästan som han påtvingar dem sina värden. Han är kritisk mot religion i alla fall sådan som beror på att mer intelligenta varelser dyrkas (Who Watches the Watchers). TNG har ju ofta fått kritik mot detta att serien tar en väldigt "vi vet bäst-attityd" och det är ju allt som oftast Picard som står för den attityden.

Redigerad av Aike

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En skillnad mellan TOS och TNG jag har funderat över är att när Kirk respekive Picard håller ett moraliskt tal eller över huvud taget synen på etik i respektive serie i slutet av avsnitten är att Kirk ofta har ett starkt sanningspatos. Han har en auktoritet och när han får mothugg så argumenterar han för sin situation som ofta är väldigt lik patriotiska amerikaners och kanske förverkligat vad som står i den amerikanska konstitutionen och frihetsdeklarationen. Han kanske inte alltid är nöjd med slutresultatet som i City of the edge of forever när han tvingas se kvinnan han älskar att dö för att rädda framtiden från att ändras.

Picard däremot, även om han tar etiska positioner generellt, verkar vara mer kritisk, mästrande och har en vet bäst attityd kanske mest tydligt framgår i första säsongen, men det finns med en del hela tiden. Han är alltid kritisk mot Q som verkar vara en form av gudsmetafor, han mästrar urinvånarna som har dödstraff i Justice, det är nästan som han påtvingar dem sina värden. Han är kritisk mot religion i alla fall sådan som beror på att mer intelligenta varelser dyrkas (Who Watches the Watchers). TNG har ju ofta fått kritik mot detta att serien tar en väldigt "vi vet bäst-attityd" och det är ju allt som oftast Picard som står för den attityden.

Jag har tänkt i några dagar nu på det här, men jag vet faktiskt fortfarande inte exakt vad jag tycker. Jag har fortfarande lite frågetecken i huvudet för vissa saker.

Kan du elaborera lite mer vad du menar med "Kirk ofta har ett starkt sanningspatos" och hur du menar att de skiljer sig angående argumentationen och auktoriteten?

Sen tycker jag att mycket av skillnaden beror på serierna de medverkar i. Det är seriernas fokus som styr hur huvudkaraktärerna fokuseras och presenteras på skärmen, inte tvärtom. Som kaptener (captain) i sina serier så hade det varit omöjligt för de att gå helt emot seriens fokus.

Enligt mig är filosofin och de djupa diskussionerna om allt möjligt också närvarande i TOS (det finns några väldigt fina avsnitt) men det ges inte en sån framstående roll som i TNG. Så serien "kräver" mer eller mindre något slags avslut på vad som diskuterades.

I TNG tycker jag att de djupare filosofiska diskussionerna om t.ex. rätt och fel är mycket mer framstående, och i många avsnitt i serien rent av poängen med avsnittet. Därmed är det inte samma "krav" på ett avslut i diskussionen, ett resultat, utan den kan avslutas med en öppen, diskuterad fråga.

Sen finns det så klart avsnitt, i båda serierna där det snarare blir att de åker ut och predikar sina värderingar som absoluta sanningar, och "lär utomjordingarna att göra rätt". Personligen är jag inte speciellt förtjust i det, men som tur är tycker jag inte det är regel i någon av serierna, snarare undantag. Jag är inte heller speciellt förtjust i det nationella, patriotiska argumentenandet, så det är jag glad över att de tonades ner rejält i TNG. :D

Jag håller väl med att det knappast hade skadat om någon annan, t.ex. Riker, fått sista ordet i diskussionerna ibland. Istället för att Picard nästan alltid är den som "vet bäst". Det hade inte ens behövt vara att visa att Picard har fel, utan helt enkel att någon annan har en väldigt bra tanke utan att Picard hade ett svar på det, ge någon annan sista ordet ibland helt enkelt.

Men samtidigt förstår jag varför han presenterades som den mest framstående. Som sagt, han var kaptenen, ledaren, exemplet för alla andra. Hans ålder och livserfarenhet jämfört med den övriga besättningen gör att det är vettigt att han är "mer vis" och har tänkt längre och djupare än de övriga.

Men som sagt, jag har fortfarande lite frågetecken angående vad du menade exakt. För att ta Justice som exempel; Hur menar du att han påtvingar de sina värden? Han är kritisk till deras system/etc, och han argumenterar, diskuterar och kritiserar det, men i slutänden är det ju faktiskt han som slår ner alla förslag om att man skulle försöka strunta i planetens lagar och göra vad de tycker är rätt. Det var han som insisterade under avsnittet, och efter att de kommit i kontakt med "guden", att man inte kunde respektera/lita på ett folk som inte respekterar andras åsikter/värderingar i deras egna samhälle. Istället försökte de övertyga planetens ledare och juridiska system om att de hade en poäng, och att det var en radikal åtgärd att döda en utomstående i den situationen. Bara i sista sekunden klev de emellan då de inte bara kunde stå vid sidlinjen och acceptera mordet på en medlem i besättningen.

Så, jag är inte riktigt med på hur du menade... Hur skulle de annars ha gjort? :osäker:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu